Op de algemene aandeelhoudersvergadering van eind september gaf Colruyt traditiegetrouw meer precieze vooruitzichten voor het lopende boekjaar, dat eind maart 2026 afloopt. Het management rekent erop dat de vergelijkbare bedrijfswinst en het nettoresultaat stabiel blijven in vergelijking met het vorige boekjaar. Daarbij wordt geen rekening gehouden met de impact van de Franse activiteiten, die onlangs verkocht zijn. Colruyt staakte de vergeefse poging om de Franse activiteiten rendabel te maken. Vorig jaar leed de groep in Frankrijk nog een bedrijfsverlies van €20 mln.
Het vooruitzicht op een stabiele winst kan beleggers niet warm maken voor het aandeel. De verwachtingen kwamen met enkele scherpe kantjes. Zo houdt het management rekening met een lagere bedrijfswinst in de eerste helft van het boekjaar. Er is dus een relatief sterke tweede jaarhelft nodig om de winst op jaarbasis stabiel te houden. Beleggers plaatsen een vraagteken bij de haalbaarheid van die verwachtingen, omdat ze niet vergeten zijn dat het management in het vorige boekjaar de belofte van een stabiele winst niet kon waarmaken. Vorig jaar daalde de onderliggende bedrijfswinst finaal met 4,1%.
Marktaandeel verder onder druk
Ook zorgwekkend is de verdere daling van het marktaandeel. Ondanks hoopgevende signalen begin dit jaar, is het marktaandeel met 35 basispunten gedaald, naar 28,9%. In 2023 haalde de groep nog een marktaandeel van 32%. Colruyt wijst naar de harde concurrentie op de Belgische markt, wat spelers inspireert te strooien met promoties en kortingen, die Colruyt moet volgen, als het de garantie van laagste prijzen wil behouden.
Het marktaandeel staat ook onder druk omdat de verzamelde concurrentie steeds meer winkels opent op zondag. Colruyt kan dat voorbeeld niet volgen wegens te duur. Colruyt moet op zondag hogere lonen betalen, omdat de winkels van Colruyt in een ander paritair comité zitten dan de zelfstandige supermarkten van Delhaize, Albert Heijn en Carrefour. Colruyt zal vanaf 2026 wel alle 145 Okay-winkels op zondag openen. De keten van buurtwinkels is echter te klein om alle klanten terug te winnen en een groot verschil te maken in de omzetcijfers van de groep. ‘Ooit zullen we op zondag openen. Over drie of vijf jaar, dat moet blijken’, zei operationeel directeur Jo Willemyns op de algemene vergadering.
Focus op stabiliteit en kernactiviteiten
Ondanks de moeilijke marktomstandigheden moet een gunstige inflatiedynamiek een stabiel resultaat toch mogelijk maken. Vorig jaar stegen de prijzen aan de kassa’s trager dan de inkoopprijzen, wat druk zette op de marges. Dit jaar zouden de verkoopprijzen opnieuw min of meer gelijke tred houden met de inkoopprijzen, wat moet helpen om de winst te stabiliseren. Meer zit er voor de aandeelhouders voorlopig niet in. De groep weet al jaren niet meer aan te knopen met winstgroei. De bedrijfswinst van €447 mln in het vorige boekjaar lag zelfs lager dan de bedrijfswinst van 488 miljoen euro in het boekjaar 2013-2014.
De diversificatiepolitiek van de voorbije jaren is geen succes. De focus verschuift weer naar de kernactiviteit van klein- en groothandel. ‘We willen ons verder ontwikkelen als een retailer met focus op voeding en gezondheid. We willen groeien door onze aanwezigheid in de stad en op de bedrijvenmarkt te vergroten’, zei ceo Stefan Goethaert op de algemene vergadering.
Advies aandeel Colruyt blijft ‘houden’
De waardering van Colruyt (Investeerderspagina) is met een koers-winstverhouding van 12 tot een voor de groep historisch laag niveau gedaald. Beleggers struikelen echter over het gebrek aan groeipotentieel door de pittige concurrentie op de Belgische markt. Zonder winstgroei is de kans op koersherstel vrij klein. Het advies blijft ‘houden’.