Aandeelhouders moeten hopen dat het allemaal meevalt en dat de langetermijnontwikkeling van Volkswagen door het schandaal geen onherstelbare schade heeft opgelopen. Dat alles valt echter te betwijfelen. De boetes zullen vele miljarden kosten, net als de terugroepactie van miljoenen auto’s. Volkswagen heeft al €6,7 mrd gereserveerd voor de reparatie van de dieselmotoren. De boetes wereldwijd kunnen ook flink oplopen, volgens analisten alleen in de VS al tot €12 mrd. Ter vergelijking: de operationele winst in 2014 was €12,7 mrd. De financiële gevolgen zijn dus immens. Verder denken we dat het concern de reputatieschade nooit meer helemaal te boven zal komen.
Problemen op de loer voor Volkswagen
08-01-2016, 11:33
Bijgewerkt op: 01-02-2016, 14:14
< 1 min leestijd
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier
Alert
Selecteer de onderwerpen waarover u een alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.
Log in en ontvang nieuwe artikelen over uw favoriete onderwerpen direct via e-mail door het instellen van uw Beleggers Belangen alerts.
Hildo Laman
Hildo Laman (1977) werkt sinds 2011 bij Beleggers Belangen. Na een studie Algemene Economie werkte hij zes jaar lang als market maker aan de Optiebeurs in Amsterdam. Een jaar voordat hij bij Beleggers Belangen aan de slag ging, begon Hildo met de financiële opleiding CFA, die hij in 2013 afrondde. Voor Beleggers Belangen schrijft Hildo over derivaten, valuta’s, grondstoffen, technologie (onder andere over ASML, het allereerste aandeel dat hij zelf ooit kocht, toen hij 16 was), mijnbouw, autofabrikanten en participatiemaatschappijen.