Beleggers Belangen Live

Zalando | Uitbreiding naar andere landen een succes

Recent tipte ik het Duitse internetplatform Zalando als groeibedrijf. Op 4 november presenteerde de onderneming kwartaalcijfers en die waren prima.

In het derde kwartaal realiseerde Zalando een omzetgroei van 19%, naar €1,7 mrd. Het autonome operationeel resultaat (ebit) steeg van €6 mln naar €118 mln. Daarbij was de omslag in de Europese landen buiten de kernlanden Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland opvallend. De autonome ebit van de Fashion-activiteiten (90% van de omzet) ging er van -€30,6 naar +€20,2 mln. In de kernlanden steeg die ebit bij Fashion van €40 mln naar €69 mln. Er was ook een omslag bij de nettokwartaalwinst: van -€13,6 mln naar +€58,5 mln.

De uitbreiding naar andere Europese landen zoals Nederland heeft dus succes: het aantal klanten, de omzet en de winst stijgen er. De gunstige operationele gang van zaken bij Zalando waren in een bericht van 8 oktober al aanleiding voor het bedrijf om de omzetverwachtingen voor heel 2020 te verhogen van een groei van 15-20% naar een van 20-22%.

Koopadvies Zalando blijft overeind

De verwachting voor de autonome ebit-toename ging toen van €250-300 mln naar €375-425 mln. Het was €225 mln in 2019. Ik sluit niet uit dat in december opnieuw de verwachtingen verhoogd worden, want Zalando weet goed in te spelen op het toenemende aantal internetaankopen. Ik blijf achter de tip staan en handhaaf ondanks de zeer hoge k/w van bijna 150 het koopadvies.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert