Acht signalen dat je aandelen moet verkopen
Over het kopen van aandelen zijn boeken vol geschreven; over verkopen nauwelijks. Nochtans is op tijd verkopen net zo belangrijk. Veel beleggers worstelen met de vraag wanneer ze hun aandelen van de hand moeten doen. Ze hebben vaak geen expliciete exit-strategie en hanteren bij verkoop dezelfde regels als voor de koop.
Als de koers is gedecimeerd, is het overduidelijk dat je het aandeel eerder had moeten verkopen. Maar ook als je aandelen het goed doen, komt er een dag dat je je afvraagt of je ze met de zekerheid van winst moet verkopen, al gaat als je ze te vroeg verkoopt een mooie winst aan je voorbij. Da’s zonde, maar te laat is erger.
Vanuit de gedragseconomie is bekend dat de pijn van verlies dubbel zo zwaar weegt op het gemoed als het plezier van winst. Daarnaast is het zo dat naarmate de verliezen zich opstapelen, je meer winst moet maken om terug op het oude niveau te komen. Je doet dus er goed aan om verliezers in een vroeg stadium te herkennen.
Het bepalen van het juiste verkoopmoment is niet eenvoudig; je kunt het nooit zeker weten. Je oor te luisteren leggen bij analisten, biedt weinig soelaas. Zij publiceren naarstig koopadviezen. Met verkoopadviezen zijn ze minder scheutig. Vaak zijn opzienbarende verlagingen van het koersdoel verkapte verkoopadviezen.
Alarmsignalen
Hoe dramatisch dit ook klinkt, acht nieuwsfeiten helpen je bij het spel met de knikkers om potentiële verliezers in een vroeg stadium te herkennen.
- Vertrek sleutelfiguur Als de algemeen of financieel directeur of het hoofd van de afdeling onderzoek en ontwikkeling opstapt, ondervindt elk bedrijf hinder. Vooral als dit kortstondig gebeurt, is dit een teken dat de sfeer binnen een bedrijf onder hoogspanning staat.
- Missen winstprognose Elk bedrijf publiceert eens tegenvallende resultaten. Zolang de teleurstelling eenmalig is, zijn de markten vergevingsgezind. Bij twee kort opeenvolgende tegenvallers wordt het aandeel genadeloos afgestraft. De markt is hard voor bedrijven die hun prognoses niet kunnen waarmaken.
- Toegenomen voorraden Bedrijfsvoorraden houden normaliter gelijke tred met de omzetgroei. Als de voorraden sneller stijgen, wijst dit op een afzetprobleem. Er bestaan beproefde remedies, echter geen enkele is zaligmakend.
- Woekerend debiteurensaldo Als de openstaande rekeningen oplopen, is dit een vingerwijzing dat het bedrijf door klanten almaar later of niet wordt betaald. Analoog aan de bedrijfsvoorraden volgt het debiteurensaldo de groei van de omzet.
- Tanende omzetgroei Bedrijven zonder omzet, maken alleen maar kosten en zijn per definitie verlieslatend. Als de omzet stagneert, zien bedrijven hun beurskoers kelderen, tenzij zij concrete maatregelen presenteren.
- Dividendpolitiek Het dividend is een partiële winstuitkering, de winst die pro rato aan de aandeelhouders wordt uitgekeerd. Wanneer bedrijven hun dividend korten, passeren of volledig schrappen, moet je jezelf toch eens achter de oren krabben.
- Bedrijfsmodel Wanneer je aandelen koopt, dan heb je een reden daarvoor. Als het verdienmodel van een bedrijf inhoudelijk verandert (verzelfstandiging van dochteronderneming, verkoop van divisie of fusie) voldoen de aandelen welllicht niet langer aan de aankoopvoorwaarden en kan je ze beter verkopen.
- Media-aandacht Als een van je aandelen veel in de media komt, moet je overwegen om het te verkopen. Media-aandacht trekt namelijk onervaren beleggers aan. Dat doet de koers stijgen, maar als de hype uitsterft evenzeer de markt instorten.
De koers vertelt een verhaal
Ja, soms vertelt de koers een verhaal. Als aandelen zonder duidelijke reden dalen, kan dit wijzen op fragiel vertrouwen van beleggers. De koersontwikkeling weerspiegelt immers de toekomstverwachting.
Vooral in een vaste markt is die daling een veeg teken. Het voorspelt weinig goeds als beleggers een aandeel van de hand doen, meer dan de rest van de markt.