Flinke kopzorgen voor deze Duitse autobouwer
De handelsoorlog en prijsconcurrentie in China zetten de winst van Mercedes-Benz flink onder druk. Nieuwe modellen en kostenbesparingen moeten het tij doen keren.
Het Duitse Daimler (Daimler.com) is een producent van auto’s bestelbussen en vrachtwagens en andere voertuigen. Deze voertuigen worden gemaakt onder verschillende merknamen; onder de bekende Mercedes-Benz vlag worden auto’s, vrachtwagens, bestelwagens en bussen geproduceerd en verkocht. Naast deze belangrijke groep heeft Daimler bijvoorbeeld ook nog Smart auto’s, Freightliner vrachtwagens en Agusta motoren. Daimler is opgedeeld in vijf divisies: Mercedes-Benz Cars dat goed is voor meer dan de helft van de omzet, Daimler Trucks (vrachtwagens), waar een ongeveer een kwart van de omzet vandaan komt en verder Mercedes-Benz Vans, Daimler Buses en Daimler Financial Services.
Het huidige Daimler is opgericht in 1998, maar de geschiedenis gaat terug tot 1890, toen Daimler Motoren is opgericht. Dit laatste bedrijf is in 1924 gefuseerd met Benz & Cie. In 1998 kocht Daimler het Amerikaanse Chrysler op, waarop de naam werd aangepast naar DaimlerChrysler. Door de verkoop van Chrysler in 2007 werd de naam teruggebracht naar Daimler. Het hoofdkantoor staat in Stuttgart, Duitsland, en de CEO is Dieter Zetsche, die al sinds 2006 de leiding heeft. Het aandeel is genoteerd op de Duitse beurs, waar het deel uitmaakt van de DAX index. Het is ook een van aandelen in de Euro Stoxx 50 index.
De handelsoorlog en prijsconcurrentie in China zetten de winst van Mercedes-Benz flink onder druk. Nieuwe modellen en kostenbesparingen moeten het tij doen keren.
In tegenstelling tot de vorige jaren is de Belgische wereldspeler in live (sport)verslaggeving het jaar minder sterk begonnen. Vooral door uitstel van klantenleveringen. Dat zet het aandeel (tijdelijk) onder druk.
Het winstgroeipotentieel van Colruyt Group lijkt opgeborgen te zitten in een boodschappenbak van de warenhuisketen. Structurele winstgroei is bijna onmogelijk op een competitieve Belgische retailmarkt.