Succesvolle prijsstrategie Ahold Delhaize stelt belegger gerust
Supermarktketen Ahold Delhaize presteerde in het tweede kwartaal in lijn met de verwachtingen. De omzet steeg met 3,3% naar €23,1 mrd. Aangezien het bedrijf circa 60% van zijn omzet betrekt in de Verenigde Staten drukte de verzwakte dollar de groei. Tegen constante wisselkoersen ging de omzet met 6,5% omhoog, mede dankzij de bijdrage van de overgenomen Roemeense supermarktketen Profi (3,4 procentpunt). De sluiting van enkele slecht draaiende Amerikaanse Stop & Shop winkels en het staken van tabaksverkoop in de Benelux drukten daarentegen de groei met 1,2 procentpunt.
Het onderliggende bedrijfsresultaat daalde met 1,6% naar €917 mln, waarmee de operationele winstmarge met 20 basispunten is teruggelopen naar 4,0%. Analisten hadden gemiddeld genomen ingezet op een bedrijfsresultaat van €901 mln, bij een omzet van €22,95 mrd. Dat het resultaat wat hoger lag dan verwacht, kwam vooral door meevallende kosten op holdingniveau.
Europese meevaller
Met een vergelijkbare omzetgroei van 4,9% verraste Europa in positieve zin: de consensus ging uit van een groei met 3,8%. De winstmarge van 3,7% voldeed aan de verwachting en werd gedrukt door de consolidatie van Profi. In de Benelux presteerde de keten sterk. In de Verenigde Staten overtrof de vergelijkbare groei van 3,4% de consensusverwachting van 3,1%, terwijl de operationele winstmarge van 4,4% overeenkwam met de marktschatting. De winstmarge van de Amerikaanse ketens kwam tegen constante wisselkoersen 0,3%-punt lager uit dan in dezelfde periode van vorig jaar.
Ahold Delhaize investeert in de VS stevig in lagere prijzen om meer budgetbewuste klanten naar de winkels te lokken. Dat gaat ten koste van de winstmarges. De strategie sorteert echter effect, want de vergelijkbare omzetgroei is vanaf het tweede kwartaal van 2024 duidelijk versneld. Ook de groei van e-commerce en drogisterijartikelen drukt de winstmarge. Positief is dat de totale onlineverkoop binnen het bedrijf nu voor het eerst winstgevend is. In het tweede kwartaal groeiden de online verkopen met 14,4% tegen constante koersen, mede dankzij een sterke prestatie van Bol.com.
Ahold houdt vast aan zijn verwachting voor dit jaar van een operationele winstmarge van circa 4% en een onderliggende groei van de winst per aandeel met 5-9%. Dit is wel gebaseerd op een gemiddelde euro-dollarkoers van 1,10.
Advies aandeel Ahold Delhaize op ‘houden’
Na de recente dollarzwakte stellen wij onze winsttaxatie neerwaarts bij van €2,70 naar €2,60 per aandeel. De dividendraming komt op €1,20 per aandeel. De aangetrokken omzetgroei in de VS is een opsteker, maar de kans is groot dat het concern blijvend moet investeren in lage prijzen gezien de scherpe concurrentie en toch wat zwakke economie.
Bij een k/w van 13,5 en een dividendrendement van 3,4% vinden wij Ahold (Investeerderspagina) goed gewaardeerd en blijft het advies ‘houden’.