Alphabet trekt investeringsbudget op, maar markt blijft sceptisch
Alphabet realiseerde tussen april en juni een omzet van $96,4 mrd, 14% meer dan een jaar eerder en 2% beter dan verwacht. Alle afdelingen zagen de omzetgroei versnellen tegenover het eerste kwartaal.
Google Search blijft veruit de grootste afdeling en groeide met 12%. Alphabet integreerde zijn eigen Gemini AI-taalmodel in de zoekresultaten en ondervindt weinig hinder van andere AI-modellen als ChatGPT. Het marktaandeel van Google Search ligt nog steeds boven 90%.
YouTube-advertenties brachten 13% meer op, maar de beste prestatie kwam van Google Cloud, dat met 32% groeide. Dat is beter dan de +28% in het eerste kwartaal en ook boven de verwachte 27%.
Voorzichtigheid
De vraag naar AI-producten in de cloud blijft hoger dan de beschikbare rekencapaciteit. Om deze op te schalen, verhoogde Alphabet de geplande kapitaaluitgaven voor 2025 van $75 mrd naar $85 mrd. Dat is 60% meer dan een jaar eerder en volgens het management zal dit cijfer volgend jaar nog hoger uitkomen. In het tweede kwartaal werd $22,4 mrd uitgegeven aan met name servers, datacenters en netwerkapparatuur.
Sommige analisten en beleggers tonen voorbehoud tegen deze hoge uitgaven maar de groei van de cloud-afdeling toont aan dat er tegenover deze investeringen ook hogere inkomsten staan. Alphabet gaf geen prognoses voor het derde kwartaal.
Advies aandeel Alphabet blijft ‘kopen’
Beleggers stuurden het aandeel licht hoger, maar euforisch was de koersreactie allesbehalve. Alphabet noteert nu op ongeveer hetzelfde niveau als aan het begin van het jaar.
Tegen 19 keer de verwachte winst is Alphabet veruit het goedkoopste ‘Magnificent 7’- aandeel en het blijft de beste keuze om in te spelen op het AI-thema. Het koopadvies blijft staan.