Tapestry knalt als witte raaf luxesector naar all time high
Het Amerikaanse Tapestry is wereldwijd actief met luxe merken Coach, Kate Spade New York en Stuart Weitzman. De producten zoals handtassen, kleding, schoenen en accessoires worden wereldwijd verkocht via eigen winkels, e-commerce, groothandel en licentiepartners.
Tapestry begon in 1941 als Coach, een klein leerwarenatelier in Manhattan, dat in de jaren ’60 uitgroeide tot een toonaangevende fabrikant van leren handtassen. Coach ging in het jaar 2000 naar de beurs en na de overnames van Weitzman en Kate Spade werd in 2017 de naam veranderd in Tapestry.
Tapestry richt zich op breder publiek
In tegenstelling tot het kwakkelende LVMH en Kering richt Tapestry zich op een veel breder publiek met meer ‘toegankelijke’ luxe. De handtassen kosten tussen pakweg $200 en $600, tegen vaak ruim $1000 voor de Franse merken. Daarnaast richt het met $25 mrd beurswaarde veel kleinere Tapestry zich veel minder op bijvoorbeeld sierraden, parfums, cosmetica, wijn en horloges en wordt ruim 60% van de omzet in de Verenigde Staten gerealiseerd, waar zowel LVMH als Kering veel sterker afhankelijk is van China. Tapestry laat geen explosieve groeicijfers zien maar groeit in ieder geval wel, met een verwachte omzetstijging van ruim 4% in 2025.
Lees ook Zelfs Kering schiet omhoog na positief nieuws voor luxesector
Belangrijke redenen dat het aandeel dit jaar zo sterk presteert zijn de altijd lage waardering en het feit dat de koers de afgelopen jaren juist per saldo bijna niets deed. Het lijkt dan ook vooral een inhaalslag voor Tapestry, dat met een k/w van 19 en 1,3% dividend nog altijd aantrekkelijk oogt.