Koers reclame- en mediabureau WPP helemaal terug naar 2009
WPP creëert reclame- en marketingcampagnes voor bedrijven, koopt advertentieruimte in en heeft ook enkele grote pr-bureaus in zijn stal. Het Britse concern merkt dat klanten in meerdere sectoren ‘als gevolg van macro-economische onzekerheid’ bezuinigen op hun reclame- en marketingbudgetten.
Wat ook niet hielp is dat WPP medio juni conglomeraat Mars – bekend van chocolademerken M&M’s en Snickers en dierenvoedingsmerken als Whiskas en Royal Canin – als klant verloor aan de grote concurrent Publicis.
WPP ging uit van slechtere cijfers
In april ging WPP nog uit van een daling van de autonome omzetgroei van 0-2% in 2025. Die prognose is nu bijgesteld naar een daling van 3-5%. De verwachting voor de operationele winstmarge is aangepast van ‘ongewijzigd ten opzichte van 2024’ naar een daling met 50 tot 175 basispunten. Deze onheilstijding zorgde voor een koersval van bijna 19% waarmee het aandeel weer helemaal is terug gezakt naar het niveau van juli 2009.
De huidige topman, Mark Read, had medio juni al zijn vertrek aangekondigd. Deze week werd bekend dat hij begin september wordt opgevolgd door Cindy Rose die nu nog bij Microsoft werkt. Aan haar de taak om de waardering van WPP op te krikken. Het aandeel noteert tegen een koers-winstverhouding van 5,7 voor het lopende jaar tegen 11,9 voor Publicis.