Updates

Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Sanofi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Avantium

Advies
houden
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Prosus

Advies
houden
Aandelen Nederland

Nieuwe Steen Investments

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

OCI

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Sanofi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Avantium

Advies
houden
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Prosus

Advies
houden
Aandelen Nederland

Nieuwe Steen Investments

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Allfunds

Advies
kopen
Advies Danny Reweghs, 11 jul 13:00

Alibaba biedt mooi instapmoment

0 0 Leestijd ongeveer

Na meerdere moeilijke jaren heeft Alibaba weer aangeknoopt met groeicijfers. In het voorjaar zagen we dat mooi in de koers, maar dan volgde de voorbije maanden een terugval.

Ondanks de zwakke koersprestatie van de voorbije jaren is de Chinese e-commercegigant Alibaba niet opgehouden met groeien. Waar het boekjaar 2020-’21 (afsluitdatum 31/3) een jaaromzet opleverde van afgerond $106 mrd, daar was dat in het meest recent afgesloten boekjaar 2024-’25 $137 mrd. Toch verschrompelde de beurswaarde vanaf een piek in het najaar van 2020 in de buurt van $700 mrd, tot vandaag $264 mrd.


Alibaba werd onderwerp van wat in de Angelsaksische beleggerswereld omschreven wordt als ‘multiple compression’. Daarmee wordt het proces aangeduid dat beleggers steeds minder bereid zijn te betalen voor een bedrijf in termen van waardering. Waren beleggers 4 à 5 jaar geleden bereid tot meer dan 30 maal de winst te betalen voor Alibaba, dit getal zakte in de loop van 2024 tot 10 en is nu 11,5.

Alibaba ziet winst flink stijgen

Behalve de omzetstijging met 6% op jaarbasis leverde het afgelopen boekjaar een winst per aandeel op van $7,38 (+5%). De vrije kasstroom zakte wel tot $10,2 mrd. In het laatste kwartaal van het afgelopen boekjaar zagen we een iets hogere omzetgroei van 7% tot $32,6 mrd, met 9% groei voor de Chinese e-commerce activiteiten (zie kader), 18% in cloud en zelfs 22% voor de internationale activiteiten. Maar ook -12% voor Smart Logistics-activiteiten (dochter Cainiao).

Lees ook Aandelen Alibaba weer in trek

Meer buiten China
Alibaba is nog altijd de grootste e-commercespeler van China, die consumenten als tussenpersoon via haar platformen voorziet van goederen en diensten. Als marktleider in China ondervindt Alibaba natuurlijk wel de gekrompen economische groei van het land en de verminderde toename van de koopkracht in China.

Ook speelt dat de concurrentie heviger is geworden met onder meer Tencent en JD.com. Maar het management heeft al langer aangegeven ook buiten China te willen groeien. Op basis van het meest recente kwartaalrapport bedroeg het aandeel van internationale activiteiten 14,2% van de groepsomzet. Op termijn zou Alibaba graag 50% van de omzet buiten China willen genereren.

Mede door de opkomst van artificiële intelligentie (AI) is cloud computing een sterke groeier (+18% in het meest recente kwartaal) binnen de groep en intussen een van de belangrijkste activiteiten. Er wordt een jaardividend per aandeel van $1,05 voorzien. Daarnaast koopt het financieel gezond Alibaba agressief eigen aandelen in, het afgelopen boekjaar voor $11,9 mrd.

Advies aandeel Alibaba wordt ‘kopen’

Analisten rekenen de komende jaren op een mooie groei, met cloud en de internationale activiteiten als belangrijkste groeimotoren. In het eerste kwartaal was er een spectaculaire koersopleving richting $150; mede door tarievenoorlog tussen VS en China is het aandeel sindsdien teruggevallen tot $110. Dat vinden we bij de k/w van 11,5 een mooi instapmoment. Vandaar de adviesverhoging naar ‘kopen’.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ