InPost pakt groeikansen
Sinds begin januari is de koers van InPost met bijna 15% gedaald. Beleggers waren niet te spreken over de kwartaalcijfers, waarbij het bedrijf zijn winstverwachting verlaagde. Daarnaast zijn er zorgen over de klantrelatie met Allegro in Polen. De grootste online marktplaats van Polen wil meer pakjes via zijn eigen netwerk van kluizen, of via het netwerk van partner DHL afwikkelen en bouwt meer kluizen. Dit zou vanaf eind dit jaar goedkoper zijn dan bezorging via de kluizen van InPost.
Voor InPost staat veel op het spel: Allegro is goed voor circa 30% van de omzet in Polen en voor 40% van de volumes. Dat komt neer op ongeveer 18% van de totale omzet in 2024. Het huidige contract loopt nog tot 2027 en de kans is groot dat InPost dankzij zijn enorme Poolse netwerk een flink deel van de volumes van Allegro blijft afwikkelen, hoewel dat mogelijk gepaard gaat met wat prijsdruk. Voorlopig blijft InPost sterk groeien op de Poolse thuismarkt, waar het dit jaar nog eens 3000 kluizen zal toevoegen aan de bestaande 25.000.
Lees ook InPost | Sterke vooruitgang marges
Maar de sterkste groeimogelijkheden ziet het bedrijf in de rest van Europa, waar het vizier is gericht op het VK, Frankrijk, Benelux, Spanje en Italië. Er komen dit jaar nog eens 11.000 automatische pakketkluizen bij, een toename van circa 50% vergeleken met het huidige aantal. Daarnaast blijft InPost op het overnamepad. Zo werd in april het noodlijdende Britse bezorgingsbedrijf Yodel ingelijfd, waarmee InPost de op twee na grootste onafhankelijke logistieke dienstverlener wordt in het Verenigd Koninkrijk. Yodel leverde al pakjes vanuit het kluizennetwerk van InPost thuis af bij de consument.
Verlaagde winstverwachting
InPost verwacht dat de acquisitie binnen een jaar positief zal bijdragen aan de ebitda. Dit jaar drukt de overname echter de winstgevendheid en zal de ebitda-marge dalen vergeleken met 2024, waar het bedrijf eerder een licht hogere marge in het vooruitzicht had gesteld. Geruststellend is dat de verwachting van een stabiele marge van rond de 45% in Polen (2024: 46%) werd herhaald. InPost leunt nog altijd zwaar op zijn thuismarkt, goed voor 82% van het ebitda, en wij verwachten dat de winstmarges hier de komende jaren wat afnemen door de toenemende concurrentie.
Lees ook InPost | Kluisjesbedrijf weer omarmd door beleggers
Daarentegen kan de ebitda-marge van circa 15% bij de internationale activiteiten nog fors omhoog, met dank aan netwerkvoordelen. Dat zal dit jaar dus niet het geval zijn door de overname van Yodel. Beleggers moeten daar niet te zwaar aan tillen, want voor de toekomstige winstgevendheid is het essentieel dat er in elke markt een landelijk dekkend netwerk is. InPost profiteert als pionier nog van zijn voorsprong en stelt marktaandeel te blijven winnen van de nationale postbedrijven. Die zitten echter niet stil en investeren eveneens fors in een netwerk van automatische pakketkluizen.
Advies aandeel InPost blijft ‘houden’
Hoewel er op termijn hierdoor meer prijsdruk zal ontstaan, kan InPost voorlopig nog flink blijven expanderen. Op 20 keer de winst vinden wij het aandeel naar behoren gewaardeerd en blijft het houdadvies van kracht.
Aantal kluizen eerste kwartaal | 2025 | 2024 | ||
Polen | 25.949 | 22.654 | ||
Eurozone | 13.796 | 8.221 | ||
VK | 10.063 | 6.828 |