Cijfers Nike minder slecht dan gevreesd
Waar de markt uitging van een omzetdaling van 15%, daalden de totale verkopen van Nike in het laatste kwartaal uiteindelijk met 12%. Er werd wel amper winst gemaakt. Onderaan de streep bleef een nettowinst per aandeel over van slechts $0,14. De prognose voor het lopende kwartaal, waarin het management rekent op een omzetkrimp van circa 5%, viel analisten mee.
De in oktober aangetreden ceo Elliott Hill zei nogmaals dat Nike de relatie met kleinere winkels die dicht bij de klant staan in steden wil herstellen, wat volgens analisten ook noodzakelijk is. Ook gaat Nike weer producten aanbieden via Amazon.
Lees ook Markt voor sportartikelen in topvorm
Nike leverde weinig plezier op
Aandeelhouders hebben de laatste jaren weinig plezier beleefd aan Nike. Een van de redenen daarvoor is de beslissing in 2019 om de directe verkopen via Amazon te stoppen. Daarnaast leverde Nike geen exclusieve modellen meer aan sneakerspeciaalzaken en ging de nadruk liggen op de verkoop van producten via de eigen kanalen.
Chinese concurrenten en bekende merken als Adidas en Puma hebben daarvan geprofiteerd en wonnen marktaandeel. Vanwege de onzekerheid rond importheffingen gaf Nike geen prognose af voor het volledige boekjaar.