Colruyt ziet de winst stagneren
De verkoop van de Franse activiteiten door Colruyt onderstreept dat geografische expansie van het model van laagste prijzen onbegonnen werk is. Diversificatie naar andere activiteiten, zoals mode of fietsen, vergt veel tijd en geld voor een beperkte opbrengst.
De cijfers spreken boekdelen. De bedrijfswinst van €447 mln in het boekjaar 2024-2025 is zelfs een stuk lager dan de bedrijfswinst van €488 mln in het boekjaar 2023-2024. Stagnatie is het woord om de winstevolutie over de voorbije tien jaar samen te vatten.
Colruyt verwachtte stabielere resultaten
Ook voor het afgelopen boekjaar 2024-2025 had het bedrijf aanvankelijk stabiele resultaten verwacht. Begin mei volgde echter een waarschuwing dat de bedrijfswinst licht zou dalen. De pas gepubliceerde jaarresultaten bevestigen een daling van de onderliggende bedrijfswinst met 4,1%. De winst werd geplaagd door ongunstige inflatiegolven.
De prijzen die Colruyt aan de klanten berekent, stegen afgelopen boekjaar minder snel dan de prijzen die het bedrijf aan de leveranciers betaalt. Door de consistente toepassing van de politiek van laagste prijzen komt de winstmarge onvermijdelijk onder druk als deze inflatiegolven ongunstig zijn.
Omzetevolutie
Tekenend ook voor het moeilijke afgelopen boekjaar is de omzetevolutie, die met een toename van amper 1% tot €11 mrd licht ontgoochelde. Het marktaandeel daalde daarbij van 29,3 naar 29,0%. De groep wijst daarbij naar het slechtere zomerweer van vorig jaar én naar een sterkere concurrentie op de Belgische markt.
Dat heel wat concurrenten open zijn op zondag bijt in de omzet, maar het bedrijf kan moeilijk reageren omdat zondagsdienst voor Colruyt te duur is omdat de meeste personeelsleden in loonverband werken. Alleen de Okay City-winkels zijn alle dagen van de week inclusief zondag open, maar het aandeel van deze keten in de groepsomzet is heel beperkt.
Beperkt beterschap
Voor dit boekjaar verwacht het management beperkt beterschap. De prijzen aan de kassa’s stijgen nog altijd trager dan de prijzen die Colruyt betaalt aan de leveranciers, maar het verschil neemt af. De voedingsinflatie stabiliseert daarbij rond 2%, maar de concurrentie op de markt blijft pittig en de macro-economische context blijft onzeker. Tegen deze achtergrond streeft het management naar een stabiele bedrijfswinst in dit boekjaar. De Franse activiteiten zijn daarbij niet langer een blok aan het been. Het management nam de logische beslissing om de Franse activiteiten te verkopen. Groupement Mousquetaires betaalt €215 mln voor 81 winkels en 44 DATS 24 tankstations.
Advies aandeel Colruyt blijft ‘houden’
De inflatiegolven kantelen langzaam in het voordeel van Colruyt en het marktaandeel neemt opnieuw toe. Toch laat het competitieve landschap hooguit een stabilisatie van de bedrijfswinst toe. Bij gebrek aan structurele winstgroei is een waardering met een koerswinstverhouding van 14 fair. Het advies blijft ‘houden’.