CMB.Tech wordt wereldspeler in droge bulk
CMB.Tech had in maart al een eerste stap richting een fusie gezet door voor $1,2 mrd een belang van 40,8% in Golden Ocean in handen van John Fredriksen over te nemen. CMB.Tech is sinds 1 oktober 2024 de nieuwe naam voor Euronav. De onderneming timmert volop verder aan de transitie naar een leidinggevende speler in duurzame scheepvaart. Voor olietankerrederij Euronav was 9 oktober 2023 een scharniermoment. Die dag werd aangekondigd dat de impasse tussen hoofdaandeelhouders CMB (familie Saverys) en Frontline (John Fredriksen) doorbroken was.
Wereldspeler
Golden Ocean heeft een vloot van 91 drogebulkschepen. Door die te bundelen met de vloot van CMB.Tech van 162 schepen, waaronder 30 drogebulkschepen, ontstaat een groep met 253 schepen actief in vijf scheepvaartdivisies en wordt CMB.Tech een wereldspeler in drogebulk. De transactie is een aandeel-voor-aandeel fusie die naar verwachting in het derde kwartaal zal worden afgerond, waarbij de aandeelhouders van Golden Ocean per bestaand aandeel 0,95 aandeel CMB.Tech ontvangen. De aandeelhouders van Golden Ocean zullen 30% van het aantal uitstaande aandelen aanhouden. De stijging van het aantal vrij verhandelbare aandelen van 8% naar circa 38% maakt het aandeel veel aantrekkelijker voor institutionele investeerders.
Lees ook Koopkans in aandeel dat koers verlegt van olietankers naar duurzame scheepvaart
Moeilijk kwartaal
Na een wat tegenvallend vierde kwartaal vorig jaar bleek ook het eerste kwartaal van 2025 geen voltreffer. Vooralsnog leveren de olietankers van Euronav circa 75% van de groepswinst. Het typische positieve winterseizoenseffect op de dagverhuurtarieven van de olietankers speelde dit jaar minder uitgesproken. Het daggemiddelde voor de VLCC’s (Very Large Crude Carriers) zakte van $41.700 in het eerste kwartaal van vorig jaar naar $35.100 en voor de Suezmax-schepen van $58.000 naar $41.400. Voor de drogebulkschepen was er een daling van $23.375 naar $18.400 ($29.800 in het vierde kwartaal). Het orderboek steeg met $921 mln tot $2,94 mrd.
Betere vooruitzichten
De vooruitzichten voor de komende kwartalen zijn beter, zowel voor de olietankermarkt als voor droge bulk. De vraag-en aanbodsituatie is gunstig en het nieuwbouworderboek is tegenover de uitstaande (verouderende) vloot, met uitzondering voor de Suezmax-schepen, historisch laag.
Advies aandeel CMB.Tech op ‘kopen’
Het aandeel van CMB.Tech stagneert de laatste maanden en blijft tegen minder dan 0,7 keer de intrinsieke waarde en 6,5 keer de verwachte winst erg laag gewaardeerd. De spanningen in het Midden-Oosten kunnen de olietankertarieven ondersteunen. In combinatie met de algemeen positieve vooruitzichten in zowel olie als droge bulk blijven we mikken op stevig koersherstel de komende jaren richting €11 à 12. Met andere woorden: een koopkandidaat.