Aandeel Gentex vergt wat geduld
Gentex Corporation is opgericht in 1974 en staat vooral bekend om zijn automatisch dimmende achteruitkijkspiegels, waarin het een marktaandeel van bijna 90% heeft. Daarnaast levert het bedrijf producten op het gebied van digitale visie, connected car-systemen en dimbaar glas.
De auto-industrie is goed voor ongeveer 98% van de omzet en Gentex is bezig de omzet in andere markten te vergroten. Het bedrijf beschikt over meer dan 2300 patenten en ontwikkelt op basis daarvan producten voor de luchtvaart, defensie en medische wereld.
Verder is Gentex actief in commerciële brandbeveiliging met slimme thuisveiligheidsproducten en genereert het omzet uit medische apparaten zoals de eSight Go. In de defensiesector lanceerde Gentex een lichtgewicht upgrade voor Amerikaanse militaire gevechtshelmen, waarvan in 2025 meer dan 18.000 systemen zullen worden geleverd.
Gentex maakt vooral producten voor de luxe functies van dure auto’s. De kernmarkten zijn de VS, Europa, Japan en Zuid-Korea. Sinds de uitbraak van de Covid-pandemie vallen de productiecijfers van die auto’s tegen en daar heeft Gentex last van. Daar kwamen in 2025 de vooruitzichten van een escalerende handelsoorlog tussen de VS en China bij.
Gentex stopte productie in China
Gentex staakte eerder dit jaar de productie voor de Chinese markt in de verwachting dat de extra kosten van heffingen niet voldoende kunnen worden doorberekend aan de Chinese klanten. Dit zou leiden tot een omzetverlies van minimaal €120 mln in 2025, ruim 5% van de omzet. Voor 2026 trok het bedrijf de prognose in vanwege de verschillende onzekerheden.
Lees ook Gentex | Innovatieve en laaggewaardeerde onderdelenmaker
De onzekerheid blijkt ook uit de verschillen tussen de vooruitzichten van S&P Global voor de automarkt en die van Gentex zelf. Gentex verwacht krimp als gevolg van de tarievenproblematiek, terwijl S&P Global erop rekent dat Amerikaanse automakers kunnen profiteren van de heffingen. Voor een deel wordt dit verklaard door het moment van de prognoses. De Amerikaanse regering is al diverse keren gedraaid in haar opstelling tegenover China.
Marktpositie
Gentex is dominant in de marktniche waar het bedrijf opereert, gezien het grote marktaandeel. Het bedrijf kan profiteren van schaalvoordelen en hoge overstapkosten voor klanten die hun productieproces hebben afgestemd op Gentex. De patenten beschermen de concurrentiepositie; sommige gelden tot 2046. Verder heeft Gentex een sterke balans zonder schulden en genereert het bedrijf een flinke vrije kasstroom. De sterke balans en de kasstroom maken het concern wendbaar en in staat snel te schakelen bij veranderende omstandigheden. Eind maart had Gentex ruim $600 mln in kas, om bijvoorbeeld overnames mee te financieren.
Toch is de concurrentiepositie van Gentex minder robuust dan je op basis van het marktaandeel zou verwachten. De automarkt verandert snel en met name vanuit China wordt razendsnel nieuwe technologie toegepast in auto’s. Ook de opmars van robottaxi’s zorgt waarschijnlijk voor een verandering van het landschap. Daarnaast speelt nog de mogelijkheid dat cameratechnologie spiegels vervangt, veranderende regelgeving op het gebied van veiligheid, maar ook de heffingen en de afhankelijkheid van de toeleveringsketen en grote klanten. Deze ontwikkelingen bieden zowel kansen als risico’s voor Gentex.
Het proces van doorontwikkelen naar nieuwe markten is versneld met de overname van Voxx. Met die acquisitie voegt Gentex elektronica toe aan het productenpalet met premium audio (Klipsch en Onkyo) en biometrische technologie (EyeLock). Vooral van de biometrische technologie wordt veel verwacht. Daarnaast kan Gentex gebruikmaken van het verkoopnetwerk van Voxx. Zo verkleint Gentex de afhankelijkheid van de grote afnemers in de autosector. Door de overname stijgt de omzet met $325-375 mln (ongeveer 15% omzetgroei) vanaf 2026.
Marges
Gentex richt zich op producten met een hoge marge en efficiënte bedrijfsvoering. Door scherp op de kosten te letten blijft de marge en daarmee de winstgevendheid redelijk op peil. Van de overtollige kasstroom koopt het bedrijf actief aandelen in. De afgelopen jaren is zo’n 24% van het aantal uitstaande aandelen ingekocht. Ook dat houdt de winst per aandeel op niveau.
Ondanks de moeilijke marktomstandigheden is de omzet van Gentex de laatste jaren gemiddeld 8% gegroeid. De winst per aandeel groeide met 6% per jaar. Voor 2025 wordt een winstdaling verwacht van zo’n 12%, om in 2026 weer op het niveau van 2024 uit te komen en het jaar daarna licht te groeien naar $1,96 per aandeel. Een paar maanden geleden werd van veel hogere winstcijfers uitgegaan. In maart verwachten analisten nog $2,49 winst per aandeel in 2027 en verdere groei naar $3,60 in 2029, maar de verwachtingen voor 2028 en 2029 hebben zij nu ingetrokken.
Door de toegenomen risico’s en het intrekken van de verwachtingen is ook de koers onder druk gekomen. Het aandeel noteert momenteel rond $21-22, zo’n 40% lager dan het hoogste niveau in het laatste jaar. Bij de lagere winstverwachting voor 2025 komt de k/w ongeveer op 13. Dat is nog niet heel goedkoop voor een bedrijf dat beperkt groeit en met diverse risico’s wordt geconfronteerd. Wanneer Gentex er wel in slaagt de uitdagingen te overwinnen en de oorspronkelijke winstverwachting van $3,60 in 2029 behaalt, dan is het aandeel nu natuurlijk een koopje. De meeste analisten hebben een koersdoel voor Gentex tussen $30 en $40.
Advies aandeel Gentex is ‘houden’
Momenteel is Gentex erg afhankelijk van de automarkt en teleurstellende autoverkopen werken een op een door in het resultaat van Gentex. Het proces van diversificeren van activiteiten en het ontwikkelen van nieuwe producten en markten duurt beleggers vooralsnog te lang en zij hebben het aandeel in de verkoop gedaan. Aan de andere kant heeft het bedrijf de patenten, een sterke balans en kasstroom en bestaande klanten en distributienetwerken. Meestal komen dergelijke, sterke bedrijven sterker uit een moeilijke periode dan de zwakkere concurrenten. Ik hou het aandeel daarom in portefeuille en geef een houdadvies.
Momenteel wordt er al meer afval gerecycled dan gestort. Verder streeft Gentex ernaar een voorloper te zijn op het gebied van diversiteit, gelijkheid en inclusie. Deze verwachting wordt ook gesteld aan leveranciers. Het bedrijf bij Sustainalytics een laag ESG-risicostempel gekregen en scoort daarmee bij de beste 20% van de bedrijven wereldwijd op duurzaamheid. Daar staat tegenover dat uit de cijfers van LSEG/Refinitiv blijkt dat de score op diverse ESG-vlakken is gedaald. Wat dat betreft is er dus ook werk aan de winkel.