Dividendaandeel met onmisbare diensten voor bedrijven
Accenture hoorde van origine als consultancytak bij het Amerikaanse accountantsbureau Arthur Andersen. Destijds ging dat nog onder de naam Andersen Consulting. In 1989 splitste Andersen Consulting zich af van het accountantsbureau. Na diverse onderlinge geschillen en rechtszaken was Andersen Consulting in 2000 volledig los van Arthur Andersen. Het jaar daarna nam het bedrijf de naam Accenture aan. Het huidige Accenture heeft dus niets meer van doen met het accountancykantoor dat medeverantwoordelijk was voor (het verborgen houden van) grootschalige boekhoudfraude bij energiereus Enron: dat leidde in 2001 tot een van de grootste en meest geruchtmakende faillissementen uit de Amerikaanse geschiedenis.
Accenture heeft zich inmiddels ontwikkeld tot een wereldwijd adviesbureau dat kantoren heeft in meer dan vijftig landen en waarvoor eind 2024 zo’n 774.000 medewerkers werkzaam waren. De omzet kwam in het gebroken boekjaar 2024 (augustus) uit op $64,9 mrd. Daarvan kwam $30,7 mrd uit Noord-Amerika, $22,8 mrd uit regio EMEA (Europa, Midden-Oosten & Afrika) en de resterende $11,3 mrd uit regio’s onder de verzamelnaam Groeimarkten.
Kerngebieden
De doelstelling van Accenture is om klanten, zowel overheid als bedrijfsleven, voornamelijk via technologie te helpen betere prestaties te leveren. Daartoe onderkent Accenture drie kerngebieden. De eerste is ondersteuning bij het bouwen en verbeteren van een digitale kern bij klanten. Denk daarbij aan verplaatsing van gegevens op servers naar cloudoplossingen en ook beveiliging van data en systemen daarbij.
Het tweede gebied betreft het optimaliseren van de bedrijfsprocessen, zoals het ondersteunen bij digitalisering, wat klantprocessen zowel efficiënter als minder foutgevoelig maakt. En het derde kerngebied is ondersteuning bij het versnellen van omzetgroei. Daarbij kan gedacht worden aan het inrichten van systemen waarbij bedrijven hun klantcontacten personaliseren. Een retailketen kan daarna bijvoorbeeld gepersonaliseerde aanbiedingen doen bij consumenten, die meer producten gaan afnemen.
In een wereld met intensieve concurrentie zal de expertise van een bedrijf als Accenture noodzakelijk zijn voor bedrijven, aangezien anders de concurrentie een technologische voorsprong zal nemen.
Expertise
Om te beschikken over de vereiste expertise investeert Accenture fors in onderzoek & ontwikkeling en ook in haar medewerkers. Vorig jaar werd daar respectievelijk $1,2 mrd en $1,1 mrd aan besteed. Accenture schat dat medewerkers in 2024 gezamenlijk maar liefst 44 miljoen uur aan trainingsuren hebben gevolgd. Dat zijn hoofdzakelijk hoogopgeleide mensen die in combinatie met hun training hoogwaardig advies leveren. Daardoor zijn ook de marges die Accenture behaalt relatief hoog. De ebitda-marges liggen al jaren rond de 20%, terwijl de nettomarge de afgelopen tien jaar geleidelijk is opgelopen van 9,2% in 2014 tot 11,7% in 2024.
Accenture heeft zichzelf als doel gesteld om harder te groeien dan de markt en dus ook marktaandeel te winnen. Die groeidoelstelling heeft Accenture in het verleden zeker waargemaakt. De omzet verdubbelde in de afgelopen tien jaar van $31,9 mrd tot $64,9 mrd, een groei van 7,4% per jaar. Deze groei is zowel autonoom als via fusies en overnames, waarop Accenture actief inzet. Alleen al in boekjaar 2024 werden 46 strategische overnames gedaan, voor een totaalbedrag van $6,6 mrd. Deze overnames moeten bijdragen aan schaalgrootte, vooral op terreinen met veel groeimogelijkheden. Tegelijkertijd dragen deze overnames bij aan het vergroten van kennis en vaardigheden, waardoor Accenture bij blijft met de nieuwste ontwikkelingen in de markt.
Koers op drift
In 2025 zijn twee ontwikkelingen belangrijk geweest voor de koersontwikkeling. In de eerste plaats is er de rol die Accenture zichzelf toedicht op het gebied van generatieve kunstmatige intelligentie. Bij traditionele kunstmatige intelligentie kan een mens AI een gerichte taak geven, die vervolgens wordt uitgevoerd. Generatieve kunstmatige intelligentie is een geavanceerdere vorm, die zelf met creativiteit en alternatieve oplossingen kan komen. Accenture verwacht in boekjaar 2025 al $3 mrd om te zetten met consulting op dit gebied. En net als veel aandelen op gebied van kunstmatige intelligentie ging de koers van Accenture begin dit jaar dan ook hard omhoog.
Vervolgens zorgden de wensen van de regering Trump om te bezuinigen op de overheidsuitgaven, waaronder consultants, juist voor tegenwind. De ontwikkelingen op het gebied van generatieve kunstmatige intelligentie lijken voor de lange termijn wel een structurele bijdrage te kunnen leveren. Aan het eind van fiscaal 2024 waren 54.000 Accenture-medewerkers op dit terrein actief en dat moeten er eind fiscaal 2026 al 80.000 zijn.
Advies aandeel Accenture op ‘kopen’
Voor beleggers die wachten op een goed koopmoment, is het vervelende dat de waardering van het aandeel Accenture vrijwel altijd tussen niet goedkoop en heel duur ligt. De hoogste koers ooit, van $415, dateert echter van december 2021. In de tussentijd zijn de omzet en winst (per aandeel) ieder jaar omhoog gegaan en is ook het dividend jaarlijks met 10% of meer verhoogd.
Na de koersdaling van afgelopen februari vanaf $398 naar momenteel $319, is ‘niet goedkoop’ van toepassing. Voor gebroken boekjaar 2025 gaat Accenture uit van 5-7% omzetgroei en een winst per aandeel van $12,55-12,79 met een k/w van 25 voor 2025. Voor beleggers met een korte beleggingshorizon zijn dit soort waarderingen wat risicovoller, maar het goede nieuws is dat dit historisch gezien een relatief bescheiden prijskaartje is. Voor langetermijnbeleggers is dit dan ook een mooi moment aandeel om dit kwaliteitsaandeel in portefeuille te nemen.
De auteur heeft een positie in het aandeel
Fondscode (ticker | ACN |
Beurs | NYSE |
Koers | 319,4 |
Hoogste koers 12 mnd | 398,35 |
Laagste koers 12 mnd | 275,00 |
Beurswaarde | $200 mrd |
K/w 25 (t) | 25,2 |
Dividendrendement | 1,9% |