Adobe naar nieuw dieptepunt ondanks recordcijfers
Adobe (ticker: ADBE) is een Amerikaans softwarebedrijf dat wereldwijd bekend staat om zijn creatieve softwareproducten, zoals Photoshop, Illustrator en InDesign. Het richt zich vooral op professionals in de creatieve industrie, maar biedt ook oplossingen voor bedrijven en educatieve instellingen.
In tegenstelling tot veel sectorgenoten weet het bedrijf (nog) niet mee te liften op de kunstmatige intelligentie (AI)-golf. De koers staat al geruime tijd onder druk, zelfs na de recordcijfers over het jongste kwartaal.
Lees ook Adobe | Groeiritme vertraagt
Adobe mikt op verdubbeling van omzet
De jaarlijkse terugkerende omzet voor AI-producten was $125 mln, en Adobe verwacht dit te verdubbelen in de komende drie kwartalen, maar voor veel analisten gaat dat niet snel genoeg. Het bedrijf heeft te maken met uitdagingen zoals trage AI-monetisatie (genereren van inkomsten, red.), de impact van Amerikaanse handelstarieven en hevige concurrentie van startups.
Miljardenomzet in het vooruitzicht
Adobe verwacht voor het tweede kwartaal een omzet tussen de $5,77 mrd en $5,82 mrd, in lijn met de consensus en herbevestigde de eerdere omzetprognose voor het lopende boekjaar. Adobe investeert fors in AI-integratie in zijn software, zoals Photoshop, om zich te onderscheiden van concurrenten.
Na een koerstik van 12% staat het aandeel op de laagste jaarkoers van $388 en is de altijd relatief hoge k/w teruggevallen tot ‘slechts’ 21 voor dit boekjaar. Adobe, dat geen dividend betaalt maar wel jaarlijks eigen aandelen inkoopt, heeft bovendien netto ruim $2 mrd in kas.