Updates

Aandelen Nederland

IMCD

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Iberdrola

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Aandelen Nederland

KPN

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
houden
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Nedap

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Johnson & Johnson

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
houden
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

IMCD

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Iberdrola

Advies
houden
Aandelen Internationaal

Alphabet

Advies
kopen
Aandelen Nederland

KPN

Advies
houden
Aandelen Nederland

Aalberts

Advies
kopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
houden
Aandelen Nederland

Randstad

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

ASMI

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Besi

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASML

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Nedap

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Johnson & Johnson

Advies
kopen
Aandelen Nederland

TomTom

Advies
houden
Aandelen Nederland

Unilever

Advies
houden
Aandelen Nederland

Philips

Advies
houden

Moeten cruisemaatschappijen belasting gaan betalen?

0 0 Leestijd ongeveer

Cruisemaatschappijen profiteren van de trend van consumenten die op zoek zijn naar ervaringen, maar hebben toch te maken met onrustig vaarwater.

Royal Caribbean Group, Carnival Corporation en het eerder getipte Norwegian Cruise Line Holdings behaalden prachtige rendementen van respectievelijk 162%, 130% en 64% in 2023 en 78%, 35% en 28% in 2024.Ook 2025 begon goed, maar op 20 februari kregen deze maatschappijen koerstikken van respectievelijk 7,6%, 5,9% en 4,9%. Dat kwam omdat Howard Lutnick, de Amerikaanse minister van handel, stelde dat de cruisemaatschappijen belasting moeten gaan betalen in de Verenigde Staten.


De fysieke hoofdkantoren van deze cruisemaatschappijen zijn daar gevestigd, maar fiscaal zijn het buitenlandse rederijen met dochterondernemingen in bijvoorbeeld de Bahama’s. En dus betalen ze geen inkomstenbelasting in de Verenigde Staten.

Schrikreactie volgt op forse koerstik

De koerstik lijkt vooral een schrikreactie. In het verleden zijn vaker pogingen gedaan. Maar het is lastig gebleken om cruisemaatschappijen als aparte scheepvaartgroep te behandelen. En het lijkt niet de bedoeling om containerschepen, belangrijk voor de handel, ook extra te belasten.

Lees ook Cruiseaandeel op koers voor mooie jaren

Bij daadwerkelijke belastingheffing is verplaatsing van een hoofdkantoor naar een land met fiscaal gunstige voorwaarden een optie. Het extra belasten van aanmeren en verblijven in een haven lijkt een mogelijkheid, maar cruiseschepen verblijven juist veel in buitenlandse havens. Vooralsnog lijkt reputatieschade het grootste risico.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.