Beleggers Belangen Live

Groeiaandelen | Waarom ze juist nu interessant zijn

Christian Slagter-Koster

Volgens vermogensbeheerder Baillie Gifford is groeibeleggen juist nu interessant.

Groeibeleggers hebben moeilijke jaren achter de rug. De stijgende rente in combinatie met extreme risicoaversie leidde tot enorme marktschommelingen en koersdalingen voor groeiaandelen. Baillie Gifford stelt dat in het verleden scherpe dalingen voor groeiaandelen werden gevolgd door enorme rendementen, bijvoorbeeld in de tien jaar na de financiële crisis in 2008.


Baillie Gifford denkt dat het deze keer niet anders zal zijn en vindt dan ook dat een grote groep bedrijven over het hoofd wordt gezien, wat een unieke kans biedt voor groeibeleggers. De analisten denken dat in het komende decennium ‘machine learning’ waarschijnlijk elke bedrijfssector op zijn kop zal zetten en tipt een aantal bedrijven die goed kunnen gedijen in deze nieuwe omgeving.

Groot aanpassingsvermogen

Een van de belangrijkste kenmerken van groeibedrijven is dat zij over een groot aanpassingsvermogen beschikken. Als voorbeeld noemt Baillie Gifford John Deere. Het Amerikaanse tractorbedrijf is volop bezig met het integreren van technologie in de landbouw. Met computers, camera’s en slimme machines worden gewassen zeer nauwkeurig bespoten, waardoor er veel minder chemische bestrijdingsmiddelen nodig zijn.

Een ander voorbeeld is Shopify. Het Amerikaanse webshopplatform zet AI in om voor online retailers terugkerende verwerkingstaken te automatiseren en verkopen te analyseren, waardoor zij tijd en geld besparen.

Kansen

In het verlengde daarvan weten groeibedrijven uitdagingen om te zetten in kansen. Zo plaatst Samsara telematicasystemen in vrachtwagens en magazijnen om de productiviteit te verhogen en de vervuiling in de logistieke sector terug te dringen. Een ander voorbeeld is Mercado Libre, dat technologie gebruikt om de kosten voor betalingsverkeer in Zuid-Amerika te verlagen.

Ook worden groeibedrijven volgens Baillie Gifford vaak onterecht geassocieerd met dubieuze balansen. Groeibedrijven beschikken vaak juist over sterke managementteams die hun financiële kracht en concurrentievoordeel gebruiken om prijsverhogingen door te voeren, hun omzet op te voeren en te blijven investeren in de lange termen.

De analisten wijzen op Netflix en Spotify, die de afgelopen jaren stapsgewijs prijsverhogingen hebben doorgevoerd. En betaalverwerker Adyen ging niet mee met zijn concurrenten toen die hun tarieven in de VS verlaagden. Baillie Gifford adviseert groeibeleggers dan ook om geduld te hebben.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert