Beleggers Belangen Live

Allianz | Niet de sterkste verzekeraar van Europa

Christian Slagter-Koster

Analisten wijzen bij Allianz op verschillende aandachtspunten.

Allianz verkocht begin april de Amerikaanse verzekeringstak Fireman’s Fund aan Arch Insurance voor $1,4 mrd. De transactie past binnen de nieuwe strategie van Allianz, waarbij de nadruk in de VS ligt op grote bedrijven en specialistische activiteiten. Jefferies stelt dat de Amerikaanse dochteronderneming een van de weinige bedrijfsonderdelen was waar Allianz in het verleden moeite mee had om die winstgevend te maken. De analist is daarom opgelucht door de transactie en herhaalt het koopadvies, met een koersdoel van €300.

Berenberg is vooral te spreken over de netto-instroom bij de fondsen van dochteronderneming Pimco. Ook roemt de investeringsbank de kracht van de Duitse verzekeraar in het genereren van kapitaal uit operationele activiteiten. Zodoende luidt het advies ‘kopen’ en is het koersdoel vastgesteld op €309.

Koopadvies verlaagd naar ‘houden’

UBS vindt een koopadvies voor Allianz niet langer gerechtvaardigd. De Zwitsers denken dat de winstgroei van de verzekeraar op lange termijn achterblijft bij die van concurrent AXA, terwijl de koers-winstverhouding van het aandeel door de recente koersstijging op een hoog niveau ligt. Ook steekt het totaalrendement van Allianz ongunstig af bij de concurrentie en verwacht de analist dat de markt de solvabiliteitspositie van de verzekeraar nader zal analyseren. Zodoende heeft UBS het advies voor Allianz verlaagd naar ‘houden’, terwijl het koersdoel is verhoogd van €270 naar €285.

Barclays heeft zijn koersdoel voor Allianz met €20 opgetrokken tot €260. De Britten stellen dat kapitaalbeheer de belangrijkste aanjager blijft voor Europese verzekeringsaandelen. Stijgende dividenden kunnen daarbij ondersteund worden door een sterke solvabiliteit en verbeterd liquiditeitsbeheer. Het advies voor Allianz luidt ‘houden’.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert