Beleggers Belangen Live

Techaandelen | Magnificent Seven verliezen hun glans

Christian Slagter-Koster

Comgest adviseert beleggers verder te kijken dan alleen de Magnificent Seven.

2023 was per saldo een goed jaar voor de Magnificent Seven, Microsoft, Tesla, Alphabet, Apple, Nvidia Meta en Amazon, nadat deze aandelen het in 2022 (behalve Nvidia) een stuk lastiger hadden gehad. In 2024 zijn de rendementen van deze techaandelen verder uit elkaar gelopen en dat in een periode waarin de S&P500 meermaals nieuwe recordhoogtes bereikte. Over de eerste twee maanden van dit jaar staat Tesla 18,8% lager, noteert Apple 6% in de min en heeft Alphabet een negatief rendement van 0,9%. Aan de andere kant staat Microsoft 10,2% in de plus en Amazon 16,3% hoger, is Meta 38,6% in het groen en spant Nvidia de kroon met een positief rendement van 59,8%.

 

Voorkeur

Deze ontwikkeling is volgens Comgest een signaal dat de Amerikaanse aandelenmarkt minder afhankelijk begint te worden van een klein aantal hoogvliegers, wat goed nieuws is voor beleggers die anticiperen op verdere koersstijgingen. Comgest vult aan dat de afgelopen drie jaar aandelen zoals Oracle en Eli Lilly belangrijker zijn geweest om de S&P500 te verslaan. De vermogensbeheerder adviseert langetermijnbeleggers dan ook verder te kijken dan alleen de Magnificent Seven. Comgest heeft daarbij de voorkeur voor bedrijven die belangrijke producten of diensten leveren en actief zijn in sectoren met hoge toetredingsdrempels, waardoor ze een sterk prijszettingsvermogen hebben. Zo zijn Intuit, Costco en Avery Dennison volgens de analist uitstekende voorbeelden van bedrijven die naar verwachting een winstgroei van meer dan 10% per jaar kunnen realiseren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert