Beleggers Belangen Live

MFS | Lucratieve saaie sectoren

Christian Slagter-Koster

MFS adviseert saaie sectoren niet links te laten liggen.

Massachusetts Financial Services (MFS) verwacht dat ook dit jaar technologie en dan met name AI veel kapitaal zal aantrekken. Hoewel MFS net als andere analisten zeker de voordelen ziet die AI met zich mee kan brengen, vinden zij de hoge aandelenkoersen onterecht. Dit impliceert namelijk immuniteit voor nieuwe concurrentie.

MFS ziet betere kansen in sectoren waar de toetredingsdrempels hoger liggen. Een daarvan is de biotechnologie, waar het jaren en de nodige investeringen kost om een geneesmiddel te ontwikkelen. Als dat eenmaal is goedgekeurd, zorgt dit voor stabiele inkomsten met hoge marges.

Meer rendabele industrieën

Verder wijst MFS op residentieel vastgoed. Huizen zijn vaak het belangrijkste bezit van mensen en zij zijn bereid daarin te investeren. Daarom bieden veel leveranciers van isolatie, verf, deuren, kasten en dakbedekking volgens de analisten tijdens de gehele cyclus een hoog rendement.

Binnen de auto-industrie ziet MFS vooral kansen voor toeleveranciers. Deze bedrijven hebben vaak langdurige relaties opgebouwd met autofabrikanten en kunnen dankzij hun jarenlange ervaring in innovatie hoge rendementen realiseren.

Binnen industriële gassen stelt MFS vast dat de concurrentie op afstand wordt gehouden door de huidige consolidatie, een grotere focus op prijsdiscipline en een gediversifieerd klantenbestand dat bestaat uit langetermijncontracten. De sector ziet daarbij dankzij de energietransitie de vraag toenemen.

Tot slot adviseert MFS te kijken naar de spoorwegindustrie, waar bedrijven een prijszettingsvermogen kunnen uitoefenen die de inflatie overtreft. Daarbij zijn hun eindmarkten goed gediversifieerd, waardoor volumedalingen tot een minimum worden beperkt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert