Beleggers Belangen Live

AB InBev | Brouwer verdrinkt niet in marketingfiasco

Marketing kan verkoopcijfers opkrikken, maar ze ook doen kelderen, zoals de bierreus in de VS blijft ondervinden. Maar de jaarprognose blijft andermaal overeind.

De marketingcampagne met transgenderrechtenactiviste en sociale-mediafenomeen Dylan Mulvaney voor Bud Light zal weldra in marketinglessen aan bod komen als voorbeeld van hoe het niet moet. Midden april barstte de hel los voor AB InBev in de VS en de cijfers van het derde kwartaal bevestigen dat de zwakke verkoop van Bud Light aanhoudt.

Het winstcijfer in Noord-Amerika zakte opnieuw organisch (op vergelijkbare basis) met 12,7%, nog forser dan de -10% gemiddeld gevreesd door de analisten. De autonome (zonder overnames en desinvesteringen) volume-afname bedraagt zelfs 17,1% voor Noord-Amerika. Omzetverlies en extra marketingkosten voor Bud Light doen de ebitda-marge (bedrijfskasstroom/omzet) krimpen van 37,9% in het derde trimester van vorig jaar naar 31,9% in het afgelopen kwartaal.

Dat zijn alarmerende cijfers op zich en die kan de biergigant niet wegmoffelen, maar AB InBev ‘verdrinkt’ helemaal niet door de heisa in de VS. Want bijvoorbeeld in Midden-Amerika (landen als Mexico, Colombia en Peru) presteert de groep momenteel sterk; dit is nu het belangrijkste geografisch segment. De autonome omzet steeg er 11,1%, mede door een autonome volumegroei van 1,1%. Nog belangrijker is de aangepaste, autonome ebitda-groei van 14,5% (11,5% verwacht) en dus een verdere toename van de ebitda-marge van 45,6 naar een geweldige 47,3%. Zuid-Amerika (op de eerste plaats Brazilië) zorgt dan weer voor de grootste organische omzetgroei (+23,4%) en scoort deze keer ook geweldig qua ebitda-toename (+54,5%), zodat de ebitda-marge klimt naar 32,6%. Azië (op de eerste plaats China) blijft onder de verwachtingen met een amper toegenomen autonome volumegroei van 0,2%.

Goed globaal beeld

De aandacht gaat naar de besognes in Noord-Amerika, maar het globale beeld is niet zo dramatisch. De autonome volumegroei in het derde kwartaal is wel zwakker dan verwacht (-3,4% versus -2,7%). De organische omzettoename van 5,0% ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar ligt lichtjes boven de gemiddelde analistenverwachting van +4,7%. Goed nieuws krijgen we ook van de winstgevendheid. De ebitda-marge zakt weliswaar op jaarbasis van 35,2 naar 34,9%, maar de markt had een daling tot 33,7% gevreesd. De zeer fraaie 47%- marge van Midden-Amerika legt dus veel gewicht in de schaal.

Advies aandeel AB InBev op ‘houden’

Beleggers reageerden positief op de bekendmaking van de resultaten met koersklim van 5%. Momenteel is bijna de helft van het koersverlies goedgemaakt sinds het uitbreken van de Bud Light-controverse medio april. We blijven bij ons houdadvies voor het aandeel AB InBev. De waardering tegen 20 keer de verwachte winst is niet aantrekkelijk genoeg voor ‘kopen’.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Danny Reweghs

Danny Reweghs (1965) studeerde economische wetenschappen aan de KU Leuven en fiscale wetenschappen aan de Fiscale Hogeschool Brussel. Sinds 2009 is hij directeur strategie bij Trends-Inside Beleggen. Hij is sinds 1999 ook vaste beurscommentator op de financiële zender Kanaal Z en auteur van diverse beleggingsboeken, waaronder bestseller ‘Haal alles uit uw beleggingen’ (2021).

Meer artikelen van deze expert