Geslaagd experiment bij Netflix
Sinds enige tijd moet extra worden betaald om een Netflix-account te delen. Dit leidde niet tot een verlies van het aantal abonnees, integendeel. Netflix stelde in twaalf markten een goedkopere abonnementsformule beschikbaar waarbij de gebruiker advertenties moet gedogen. Die formule bleek een groot succes en werd door 30% van de nieuwe klanten gekozen. Netflix kreeg er in het derde kwartaal 8,8 miljoen betalende klanten bij tegenover een verwachte toename met 6 miljoen. Dit brengt het totaal op 247,2 miljoen of 10,8% meer dan een jaar eerder. Daardoor steeg de omzet met 8% naar $8,5 mrd en de netto winst met een vijfde naar $1,7 mrd.
Prijsverhogingen
Netflix heeft voldoende vertrouwen in de sterke marktpositie om de prijzen op te trekken in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Bij de duurste abonnementen komt er respectievelijk $3 en €2 bij. Door de langdurige staking van de scenaristen en acteurs in Hollywood investeerde Netflix noodgedwongen minder in content. Dit had een positieve impact op de kasstromen, maar volgend jaar volgt onvermijdelijk een inhaalbeweging. De prognose voor de vrije kasstroom in 2023 werd verhoogd van $5 naar $6,5 mrd. Ook in 2024 zal de vrije kasstroom positief zijn. De netto schuld van de groep bedroeg eind september $8,9 mrd. Netflix kocht in het derde kwartaal 600 miljoen eigen aandelen in voor een totaalbedrag van €2,5 mrd en lanceerde een nieuw inkoopprogramma ter waarde van $10 mrd.
Advies aandeel Netflix op ‘houden’
Het aandeel Netflix reageerde enthousiast op de kwartaalcijfers maar daarmee werd enkel het koersverlies van de vier voorgaande weken gecompenseerd. Ondanks de verwachte omzet- en winstgroei blijft de waardering tegen respectievelijk 34 en 27 keer de winst van dit en volgend jaar vrij pittig. Het aandeel Netflix is te behouden.