Beleggers Belangen Live

ING | Volkswagen aantrekkelijk gewaardeerd

Christian Slagter-Koster

ING vindt de waardering van Volkswagen erg laag. De autofabrikant is goed vertegenwoordigd in groeimarkten.

Volkswagen Group (koers 13 oktober: €107,74) maakte recent bekend dat het over de eerste negen maanden van dit jaar 531.500 elektrische auto’s heeft afgeleverd, wat op jaarbasis een toename betekende van 45%. Het aandeel EV’s op de totale verkoop bedraagt nu 7,9% tegen 6,1% vorig jaar. Begin dit jaar voerde Volkswagen zijn investeringen in EV’s nog op. De Duitse autofabrikant verwacht dit jaar 9-9,5 miljoen auto’s af te leveren, wat moet leiden tot een omzetgroei van 10 tot 15% en een operationele marge tussen 7,5 en 8,5%.

Een van de kwaliteiten van de Volkswagen Group is volgens ING Investment Office dat het bedrijf in vrijwel iedere prijsklasse een sterke productlijn heeft en schaalvoordelen benut, door platforms en componenten tussen zowel merken als modellen te delen. Verder wijst ING erop dat Volkswagen wereldwijd sterk aanwezig is en een grote blootstelling heeft aan groeimarkten zoals China.

Tegelijkertijd vormen de Chinezen volgens ING een van de grootste risico’s voor het bedrijf. Een groeiende groep Chinese autofabrikanten kan tegen lagen kosten produceren en wordt financieel gesteund door de eigen overheid, wat ertoe kan leiden dat op korte termijn de omzetgroei van Volkswagen vertraagt. Daarnaast heeft de reputatie van Volkswagen door het dieselschandaal een flinke deuk opgelopen.

ING vindt de waardering van Volkswagen heel laag. Op de huidige koers wordt het aandeel verhandeld tegen ongeveer 4 keer de getaxeerde winst voor het lopende jaar. De Duitse tegenstrevers Mercedes-Benz en BMW noteren op k/w’s van respectievelijk 4,8 en 5,7. EV-marktleider Tesla staat momenteel op een k/w van 73,5. Het dividendrendement op het aandeel Volkswagen bedraagt 8,1% en is daarmee iets hoger dan het sectorgemiddelde.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert