Updates

Aandelen Nederland

DSM-Firmenich

Advies
houden
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
houden
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Galapagos

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
houden
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Goldman Sachs

Advies
houden
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
houden

Updates

Aandelen Nederland

DSM-Firmenich

Advies
houden
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
houden
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Galapagos

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
houden
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Goldman Sachs

Advies
houden
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
houden
Analisten Christian Slagter-Koster, 16 sep 2023 08:59

ING Research | Inflatiespook werpt zijn schaduw vooruit

0 0 Leestijd ongeveer

ING Research vreest dat de inflatieverwachtingen hun sporen kunnen nalaten.

Waar de inflatie een jaar geleden nog piekte op 14,5%, is deze inmiddels teruggelopen naar zo’n 3%. De belangrijkste reden hiervoor zijn de fors gedaalde energieprijzen. ING Research verwacht een nog verdere afname en gaat voor begin 2024 uit van een inflatie die iets boven de 2% uit komt.

De inflatie heeft geleid tot forse prijsstijgingen en dat voelt de consument direct in zijn portemonnee. Hoewel de prijzen van boodschappen recent zijn gedaald, betaal je in Nederland voor dezelfde producten ruim 11% meer dan een jaar geleden. ING Research schat in dat het koopkrachtverlies over 2022 en 2023 zo’n 4% zal bedragen. Dit heeft zijn effect op het consumentenvertrouwen, zo blijkt onder meer uit een internationale consumenten-enquête van ING. Daarin zeggen Nederlanders dat zij vanwege de hogere prijzen vooral beknibbeld hebben op boodschappen, kleding en uitgaven in de horeca.

ING Research vreest dat de inflatie voorlopig in de hoofden van consumenten zal blijven spoken. Uit dezelfde enquête blijkt dat in Nederland maar liefst 70% van de consumenten denkt dat het nog minstens een jaar of langer duurt voordat de inflatie weer terugkeert richting de 2%, het niveau dat bij prijsstabiliteit hoort.

Volgens ING Research is die verwachting aan de sombere kant en zal dat invloed hebben op de uitgaven. Of de consument gaat snel uitgeven voordat de prijzen verder stijgen, of zij houdt de hand op de knip in de hoop dat de prijzen op een later moment dalen. De enquête duidt er volgens ING Research op dat de tweede optie onder consumenten momenteel op meer steun kan rekenen. Verwacht wordt dat consumenten ook het komende halfjaar blijven bezuinigen op hun uitgaven aan boodschappen, kleding en de horeca.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.