Beleggers Belangen Live

Kendrion | Lastige markt voor toeleverancier

Jeroen Boogaard

Kendrion rekent dit jaar op een aanhoudende zwakke vraag en gaat in de kosten snoeien. Op middellange termijn blijft het bedrijf optimistisch over zijn groeikansen.

Industrieel toeleverancier Kendrion kon redelijke cijfers over het tweede kwartaal voorleggen. De omzet kwam uit op €136,9 mln, een toename van 9% in constante valuta vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Het aangepaste ebitda steeg met 2% naar €14,0 mln. De operationele kosten normaliseerden ten opzichte van het hoge niveau in de eerste drie maanden, toen Kendrion te maken had met een buitengewone loonpost.

Om de blijvend hoge kosteninflatie te pareren heeft Kendrion de prijzen verder verhoogd. Hierdoor trok de brutomarge in het tweede kwartaal aan. Over het eerste halfjaar lag de brutomarge op 46,5%, nog wel een stuk lager vergeleken met vorig jaar (49,1%). Vooral in de automotive-divisie staan de marges onder druk. De divisie profiteerde wel van het herstel van de autoverkopen en wist de halfjaaromzet met 10% te verhogen. Bij de industriële tak steeg de omzet vooral dankzij prijsverhogingen met 5%. Door de zwakke industrie in Duitsland en China is er nauwelijks volumegroei.

Productiebeperking

De onderneming verwacht dat de slechte marktomstandigheden dit jaar aanhouden en gaat de productie in een van de Duitse fabrieken tijdelijk terugschroeven en uitgaven beperken. Het zit Kendrion al langer niet mee. Sinds het uitbreken van de coronacrisis zijn de autoverkopen ingezakt en ondanks het herstel dit jaar liggen de volumes in Europa en de VS respectievelijk nog 22 en 9% onder het niveau van voor de crisis. De grote Chinese markt is wel al volledig hersteld. Met de Duitse industrie is het al niet veel beter gesteld: daar ligt de productie ruim 5% onder het pre-coronaniveau.

Ondanks de uitdagende marktomstandigheden blijft Kendrion voor de middellange termijn optimistisch gestemd vanwege de transitie naar schone energie en elektrificatie van het wagenpark. Producten voor onder meer windmolens, stekkerauto’s en robotica vertegenwoordigen al tweederde van de omzet. Wanneer ook de traditionele afzetmarkten aantrekken, dan kunnen de winstmarges flink omhoog. Wij blijven positief over het aandeel Kendrion en handhaven het koopadvies op nog geen 8 keer de winst voor 2024.

Groeimarkt China

Ondanks de tegenwind handhaaft Kendrion zijn financiële doelen voor 2025, uitgaande van een terugkeer naar een stabielere economische omgeving. Het is voor het eerst dat Kendrion dit voorbehoud maakt. Vooral de ebitda-marge doelstelling van minstens 25% lijkt onder de huidige marktomstandigheden te ambitieus, gezien het niveau van 10% in de eerste jaarhelft. De autonome groeidoelstelling van 5% per jaar is wel goed haalbaar vanwege onder meer de toenemende blootstelling aan stekkerauto’s. Vanuit de net geopende nieuwe fabriek in China gaat Kendrion aan de slag met zeven nieuwe langjarige e-auto projecten, waardoor de omzet in China binnen een paar jaar naar verwachting zal verdubbelen tot €100 mln.

*Auteur heeft een positie in Kendrion.

Kwartaalcijfers 2023 2022
In € mln
Omzet        136,9        126,9
Aangepast ebitda 14,0 13,7
Nettowinst 4,4 5,3

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jeroen Boogaard

Jeroen Boogaard

Expert

Jeroen Boogaard (1973) schrijft sinds 2011 voor Beleggers Belangen. Sinds 2010 is hij actief als zelfstandig financieel journalist, daarvoor werkte hij twaalf jaar bij een beleggingsmagazine als analist en later als adjunct-hoofdredacteur. Zijn specialisaties zijn vastgoed, Exchange Traded Funds (ETF's) en Nederlandse small- en midcaps.

Meer artikelen van deze expert