Unilever | Eerste slag richting hogere marges en waarderingen
Unilever boekte over het tweede kwartaal een onderliggende omzetgroei van 7,9% tot €30,4 mrd, waar de markt op een groei van 6,4% had gerekend. Evenals in het eerste kwartaal wordt de omzetgroei meer dan volledig gedragen door prijsverhogingen. De volumes daalden per saldo met 0,2%. Dat blijft een goede prestatie, gezien de drang van de consument naar goedkopere huismerken.
Alle productcategorieën draaiden goed. Schumacher rekent voor geheel het jaar op een omzetgroei van meer dan 5%. Eerder heette het nog ‘ten minste aan de bovenkant van de bandbreedte van 3-5%’. Unilever gaat er nog altijd vanuit dat de prijsstijgingen gedurende de rest van het jaar zullen afzwakken.
Gunstig is ook de ontwikkeling van de operationele marge, die met 10 basispunten steeg tot 17,1%. Analisten hadden gemiddeld ingezet op een marge van 16,2%. Het concern rekent nog wel altijd op een bescheiden stijging van de onderliggende operationele marge versus de 16,0% over 2022. Hogere bruto verkoopmarges worden hierbij teniet gedaan door aanhoudende investeringen in de merkenportfolio.
Ruimte voor verrassing
Met de huidige winstontwikkeling heeft Unilever zichzelf wat ruimte gegeven om tegen het jaareinde positief te verrassen. Het nieuwe meer productcategorie gedreven businessmodel blijkt succesvol.
Unilever lijkt daarmee een stap te hebben gezet in het dichten van het gat met spelers als Nestlé en vooral Procter & Gamble. Na zes maanden staat de teller van de winst per aandeel bij Unilever op €1,39 (+3,9%).
Aandeel Unilever blijft op ‘kopen’
Wij verhogen onze winsttaxatie van €2,57 naar €2,67 en blijven de stukken bij een k/w van 18,4 van een koopadvies voorzien. Alle investeringen zullen zich gaan vertalen in hogere marges en een hogere waardering, zo verwachten wij.