Updates

Aandelen Nederland

Van Lanschot Kempen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Ahold Delhaize

Advies
houden
Aandelen Nederland

DSM-Firmenich

Advies
houden
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
houden
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Galapagos

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
houden
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Goldman Sachs

Advies
houden
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen

Updates

Aandelen Nederland

Van Lanschot Kempen

Advies
houden
Aandelen Nederland

Ahold Delhaize

Advies
houden
Aandelen Nederland

DSM-Firmenich

Advies
houden
Aandelen Nederland

Adyen

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
houden
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Galapagos

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
houden
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Goldman Sachs

Advies
houden
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Opinie Johan Brinkman, 15 feb 2023 09:01

Staar u niet blind op koersdalingen

0 0 Leestijd ongeveer

In de jaren '10 volgde ik voor Beleggers Belangen de Europese luchtmaatschappijen en zonder mezelf op de borst te willen kloppen, met enig succes.

Mijn persoonlijke tip voor het jaar 2017 Lufthansa rendeerde +154,4% en die opbrengst gebruikte ik 2018 ook privé om een nieuwe positie te openen. Want luchtmaatschappijen kunnen – vergeef me de flauwe woordgrap – behalve razendsnel stijgen ook keihard dalen.

Risico’s

Toen luchtvaartaandelen bij het begin van corona nu bijna drie jaar geleden weer eens als bakstenen naar beneden vielen, zag ik een kans om mijn mooie rendement van 2017 te herhalen. De pandemie zag ik als een typisch buy the dip-momentje, maar dat bleek althans voor dit aandeel een misvatting: achteraf gezien had ik mij onvoldoende verdiept in de risico’s die Air France-KLM op dat moment liep. Voor de volledigheid: de specialist die de luchtvaartsector ondertussen van mij had overgenomen, houdt al sinds ver vóór corona strikt vast aan een verkoopadvies.

De rest is geschiedenis: zowel Lufthansa (september 2020) als Air France-KLM (juli 2022) zakte in de coronajaren naar historisch laagste koersen en – atypisch voor luchtvaartaandelen – kenden daarna géén spectaculair herstel. Lufthansa staat nu weliswaar ruim 90% hoger dan tweeënhalf jaar geleden, maar er zijn vele aandelen die het sinds die tijd beter hebben gedaan. En Air France-KLM staat nu zo’n 48% hoger dan ruim zeven maanden geleden, maar ook dat is voor zo’n zwaar afgestraft aandeel niet bijzonder. AMG, InPost, ABN Amro en Just Eat Takeaway deden het in die periode beter.

Actuele situatie

Ondanks dus het lichte herstel sinds vorige zomer, staat Air France-KLM in mijn privé-portefeuille nog steeds op ruim -70%. Mijn moraal van het verhaal: baseer een aankoop niet op successen uit het verleden en – vooral – staar u niet blind op extreme koersdalingen zonder de actuele situatie van een bedrijf te doorgronden. Vanaf ieder koersniveau – hoe laag dan ook – kan een aandeel nog 100% kwijtraken.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.

Verder lezen?

Blijf dagelijks op de hoogte van het laatste beleggingsnieuws. Ontdek Beleggers Belangen nu vanaf €11,50 per maand. Bent u nieuw en wilt u eerst meer informatie? Klik dan hier! 

 Bekijk onze abonnementen hier!
Meer uitleg over inloggen? Lees de FAQ