Beleggers Belangen Live

Advieswijziging LVMH | Hoe recessiebestendig is de luxe-gigant?

Koen Lauwers
Koen Lauwers Expert

De torenhoge inflatie holt de koopkracht uit en doorgaans wordt het snelst bespaard op de minst noodzakelijke behoeftes. Wat is het effect op de Franse luxe-gigant LVMH?

Ondanks een sterke operationele prestatie met een dubbelcijferige omzetgroei in alle afdelingen blijven beleggers en analisten erg voorzichtig. Dit vertaalt zich voor het aandeel LVMH in een koersdaling met 15% sinds begin dit jaar, die wel kleiner is dan het marktgemiddelde (EuroStoxx 50: -22%). Binnen de luxesector onderscheidt LVMH zich met een portefeuille van sterke merken en een grote diversificatie op het vlak van productgroepen (zie kader) en afzetmarkten. Azië tekent voor het grootste deel van de omzet met een aandeel van 39%, gevolgd door de Verenigde Staten (27%)  en Europa (22%). Deze diversificatie maakt dat LVMH minder cyclisch is dan de sectorgenoten.

Het stabiele aandeelhouderschap, met de familie Arnault die 47% van de aandelen aanhoudt, garandeert bovendien een consistente strategie op lange termijn. In combinatie met hoge kasstromen en een sterke financiële positie (netto schuld van 0,4 keer de verwachte bedrijfswinst) geeft dit LVMH een defensief profiel.

Hogere- en middeninkomens

De consument in het luxesegment is in principe veerkrachtig, omdat kopers doorgaans tot de hogere inkomensgroepen behoren en een hogere energierekening bij hen minder zwaar doorweegt. Toch is de luxesector niet helemaal recessiebestendig. Vroeg of laat zal de economische groeivertraging de groei van LVMH schaden. De opeenvolgende lockdowns en de vastgoedcrisis in China hebben een grote impact op het vertrouwen van de Chinese consument. Toch is het lastig om het effect op de hogere inkomensklassen te meten.

LVMH kerncijfers 2022 (t) 2021 2020
Omzet (€ mrd) 75,1 64,2 44,7
Ebitda (€ mrd) 25,56 20,29 11,45
Nettoresultaat (€ per aandeel) 27,26 9,32 14,23

In Europa en de Verenigde Staten wordt met name de hogere middenklasse getroffen. Niet alleen de superrijken maar ook deze groep vormt een deel van het klantenbestand van LVMH. Bij tekenen van een groeivertraging heeft het management van de luxegroep nog ruimte om de bedrijfskosten te verminderen.

Advies aandeel LVMH naar ‘houden’

Duurdere kwaliteitsaandelen als LVMH kunnen het beste worden gekocht wanneer de beurzen een correctie ondergaan. LVMH is tegen 26 keer de verwachte winst nog steeds niet goedkoop. Dit cijfer ligt weliswaar in lijn met het historische gemiddelde, maar het is zeker geen recessiewaardering. Ik wijzig daarom het advies voor aandeel LVMH naar ‘houden’.

Luxe-gigant met sterk uiteenlopende takken

Lederwaren & Mode is met merken als Louis Vuitton, Givenchy en Kenzo de grootste afdeling van de groep, met een aandeel van 49% in de totale omzet en een winstgevendheid die boven het groepsgemiddelde ligt. De titel van meest winstgevende afdeling gaat naar Wijnen & Gedistilleerde dranken met merken als Hennessy, Moët & Chandon, Dom Perignon en Veuve Cliquot. Door de heropening van de restaurants en een herstel van het toerisme namen de verkoopvolumes toe.

Na de overname van het juwelenhuis Tiffany in 2021 werd Horloges & Juwelen de derde grootste afdeling. Ook Bulgari, dat meer op China is gericht, maakt er deel van uit. Parfums & Cosmetica profiteert van hogere verkopen in de belastingvrije shops op luchthavens. LVMH heeft ook een afdeling Selectieve detailhandel met onder meer Sephora als merk.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Koen Lauwers

Koen Lauwers

Expert

Koen Lauwers (1975) is master in de handels- en consulaire wetenschappen en heeft een aanvullende master in de Bedrijfsinformatica (Vrije Universiteit Brussel). Hij startte in 1999 als analist technologie-aandelen en doet als onafhankelijk financieel analist aan beleggingsresearch voor verschillende marktpartijen. Koen heeft een brede kijk op de financiële markten en is met name gespecialiseerd in grondstoffen, valuta's, macro-economie en geopolitieke evoluties.

Meer artikelen van deze expert