Air France-KLM | Aandeel ondanks uitdagingen stiekem in de lift
De koers van Air France-KLM maakte eerder dit jaar een forse duikeling, mede ingegeven door de omvangrijke claimemissie die in de markt werd gezet. Hierdoor werd het aantal uitstaande aandelen verviervoudigd tot 2,57 miljard stukken. Met de opgehaalde €2,2 mrd aan kapitaal heeft Air France-KLM de nettoschuld kunnen verlagen tot €6,0 mrd per eind juni. De schuldratio zit met 2,2 al binnen de voor 2023 nagestreefde range van 2-2,5.
Positief operationeel resultaat
Air France-KLM boekte over het tweede kwartaal een operationeel resultaat van €386 mln. Daarmee werden de operationele verliezen van het eerste kwartaal volledig weggewerkt. Ook onder de streep werd over het tweede kwartaal een winst geboekt en wel van €324 mln. Na zes maanden is er nog wel sprake van een nettoverlies van €228 mln.
De ticketverkoop zat stevig in de lift, waarbij de personeelstekorten op de luchthavens de grootste uitdaging vormden. De groep heeft in het tweede kwartaal €70 mln aan compensatiekosten aan gedupeerde beleggers voldaan.
Kwartaalcijfers in € mln | 2022 | 2021 |
Omzet | 6707 | 2750 |
Ebitda | 931 | -249 |
Nettowinst | 324 | -1489 |
Wat de passagiersbezetting betreft, schetst Air France-KLM voor de rest van het jaar een zonnig beeld. In het lopende derde kwartaal rekent het concern op een bezetting van 80-85% vergeleken met pre-coronajaar 2019. In het slotkwartaal zal dit naar verwachting oplopen tot 85-90%.
Geheel 2022 zal dan een bezetting van circa 80% versus 2019 laten zien. De carrier rekent voor het derde kwartaal op een significant positief operationeel resultaat en een eerste positief operationeel resultaat sinds de coronapandemie.
Nog weg te gaan
Ondanks het resultaatherstel en de kapitaalversterking kent Air France-KLM per 30 juni 2022 nog altijd een negatief eigen vermogen van €3,2 mrd. De groep streeft dan ook nog altijd naar extra kapitaalmaatregelen om het eigen vermogen uiteindelijk in totaal met €4 mrd te versterken. De groep kijkt naar de uitgifte van hybride leningen ter grootte van €1,2 mrd. Resultaatherstel zal dan de rest moeten doen.
Aandeel Air France-KLM op ‘verkopen’
Met de hoge inflatie en dure olie heeft Air-France-KLM er een grote uitdaging bij, terwijl ook de concurrentie van budgets groot blijft. Wij blijven voor het aandeel Air France-KLM bij ons verkoopadvies.
Het gaat de partijen vooral om de landingsrechten op de belangrijke luchthavens van Rome en Milaan. In eerste instantie zal Certaris eigenaar worden. Zodra Air France-KLM van de staatssteun af is kan het de aandelen van de investeerder overnemen. Het is een opvallende zet van een concern in geldnood, maar hiermee wordt wel de marktpositie van Air France-KLM versterkt.