Beleggers Belangen Live

Unilever levert omzet in

Unilever presenteerde hogere onderliggende groeicijfers dan verwacht, maar die cijfers tonen desondanks een minder gunstig groeiklimaat aan.

Onderliggend, dat wil zeggen zonder eenmalige posten als acquisities en zonder wisselkoerseffecten, steeg de jaaromzet van Unilever met 4,1%. Dat was meer dan verwacht (3,9%). De gewone omzet viel met €49,8 mrd echter licht tegen (de markt verwachtte €50,2 mrd). Dat was een daling van 3% waarbij wisselkoersen (-5,9 procentpunt) en verkochte onderdelen (-1,1 procentpunt) de voornaamste oorzaak vormden. Het operationele resultaat steeg met 8%, naar €7,5 mrd. De nettowinst steeg met 9%, naar €5,3 mrd. Daarmee presteerde Unilever goed.

Persoonlijke en thuisverzorging waren de grote groeiers. Dat komt doordat deze divisies relatief de meeste omzet in de opkomende markten hebben. Daar steeg de onderliggende omzet met 8,7%. Voeding en IJs en drank daarentegen presteerden minder; zij zetten meer af in de ontwikkelde markten en die kenden een onderliggende omzetdaling van 1,3%.

Bij een vergelijking van de cijfers van 2012 blijkt de onderliggende kwartaalomzetgroei te zijn gehalveerd (van 7,8% naar 4,1%). Ook trekt het vierde kwartaal de omzetgroei over heel 2013 naar beneden (van 5,0% over het halve jaar naar 4,1% over het hele jaar). Dit duidt op groeivertraging; logisch gezien de wereldeconomie. Ondanks hogere marges zal daardoor ook de winstgroei vertragen. Dit wordt volgens ons nog niet weerspiegeld in de waardering.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert