Beleggers Belangen Live

Volkswagen | Waardeaandeel met aantrekkelijke waardering

Jeff Thijssen
Jeff Thijssen Expert

Volkswagen weet een periode van chiptekorten goed te doorstaan. Omzetgroei en winstgroei werden in 2021 bewerkstelligd door voorrang te geven aan duurdere modellen.

Volkswagen presenteerde deze week solide jaarcijfers, hoewel zoals verwacht opnieuw minder auto’s werden verkocht. Het totaal aantal verkochte voertuigen daalde in 2021 uiteindelijk met 6,3% naar 8,6 miljoen. In 2020 en 2019 lagen de verkopen met 9,2 en 11,0 miljoen voertuigen aanzienlijk hoger.

De krimp is het gevolg van verschillende verstoringen in de toeleveringsketen, waaronder een tekort aan chips. Om de toeleveringsproblemen het hoofd te bieden heeft Volkswagen voorrang gegeven aan de productie en verkoop van duurdere modellen. Dat ging de autofabrikant goed af.

Cijfers

De omzet steeg in 2021 met 12,3% naar €250,2 mrd. Tegelijkertijd verdubbelde de operationele winst van €9,7 mrd naar €19,3 mrd. Onderaan de streep bleef een nettowinst over van €15,4 mrd (€29,65 per aandeel) en dat is een flinke verbetering ten opzichte van de €8,8 mrd in 2020. Het voorgestelde dividend voor de preferente aandelen bedraagt €7,56 per aandeel. Bij een beurskoers van €151 komt het dividendrendement uit op 5%.

In een toelichting liet het management zich ondanks de uitdagingen in de toeleveringsketen en de oorlog in Oekraïne positief uit over het lopende jaar. Voor 2022 rekent Volkswagen op een omzetgroei van 8-13% en een operationele marge van 7,0- 8,5%. (2021: 7,7%)

Aandeel Volkswagen blijft koopwaardig

Naar aanleiding van de cijfers verhoog ik mijn winsttaxatie 2022 van €30,50 naar €32,50 per aandeel. De geschatte k/w 2022 komt dan uit op 5. Daarmee is het aandeel zeer aantrekkelijk gewaardeerd. Potentiële ontwikkelingen die de beurskoers naar een hoger niveau kunnen tillen zijn een beursgang van Porsche en/of van de batterij-activiteiten .

Analisten schatten de beurswaarde van Porsche op circa €75 mrd. Tellen we daar de netto kaspositie van de autodivisie van €26,7 mrd bij op, samen met bod van €7,3 mrd dat The Swiss Quantum Group vorig jaar deed op Lamborghini, dan kom ik uit op €109 mrd. Dit is aanzienlijk meer dan de huidige marktkapitalisatie van €95,5 mrd.

De waarde die we kunnen plakken op Volkswagen, Bentley, Audi en ook de financiële leasetak heb ik er nog eens niet bij opgeteld. Voldoende redenen om positief te blijven over een belegging in het aandeel Volkswagen.

Jaarcijfers Volkswagen
In € mrd 2021 2020
Omzet 250,2 222,9
 Operationele winst 19,3 9,7
Nettowinst 15,4 8,8

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jeff Thijssen

Jeff Thijssen

Expert

Jeff Thijssen (1982) werkt sinds 2019 bij Beleggers Belangen. In 2008 behaalde hij zijn Bachelor Business Administration aan de Hogeschool van Amsterdam. Na zijn studie werkte hij in diverse functies bij de Nederlandsche Bank, ING, Binck Bank en TradersOnly. Jeff is een ervaren beurshandelaar die zich bij broker TradersOnly heeft gespecialiseerd in de optiematerie. Bij Beleggers Belangen schrijft hij over de ontwikkelingen op de financiële markten en volgt hij de aandelen uit de sector Industrie.

Meer artikelen van deze expert