De introductie van het aandeel Universal Music Group was een overweldigend succes. Het was ook een opsteker voor de beurs van Amsterdam die met de 15e introductie dit jaar de status van snel groeiend financieel centrum bevestigt.
Met de beursgang van Universal Music Group (UMG) afgelopen dinsdag heeft moederbedrijf Vivendi een lucratieve slag geslagen. En dat terwijl de muziekindustrie aan het begin van vorig decennium nog op sterven na dood leek. Het bedrijfsmodel met de verkoop en distributie van cd’s was niet opgewassen tegen de opkomst van internet.
Streamingmodel brengt redding
Rond 2014 gaven streamingdiensten het startschot voor een nieuwe manier van muziekconsumptie. Tegen betaling van een bescheiden bijdrage kregen gebruikers toegang tot nagenoeg alle beschikbare muziek. De evolutie naar snel en goedkoop mobiel internet deed de rest en liet de sector weer opleven. De wereldwijde muziekindustrie realiseerde in 2014 een omzet van €14 mrd. Die was tegen 2020 opgelopen naar €21,6 mrd, waarvan €13,4 mrd afkomstig van streaming.
Goldman Sachs ziet het aantal streaminggebruikers tegen het einde van dit decennium verdrievoudigen naar 1,2 miljard. Er is dus nog veel groeipotentieel. Met een marktaandeel van 40% domineert UMG samen met Warner Music en Sony Music de wereldwijde muziekindustrie.
De lijst met artiesten die onder contract staan bij UMG is schier eindeloos. Ongeveer twee derde van de omzet van de streamingdiensten gaat naar de rechtenhouders. UMG verdient daarnaast nog aan concerten en merchandising. Advertenties via digitale platformen en sociale media zijn andere groeimarkten.
Lees hier meer over hoe te beleggen in een beursgang
Reële waarde al meteen bereikt
Vivendi stelde voor de beursgang een referentieprijs van €18,50 vast. Die gaf UMG een waarde van €33,5 mrd. Analisten gingen uit van een reële waarde tussen €45 en €54 mrd. Na de eerste beursdag was de waarde opgelopen naar bijna €46 mrd. Daarmee was de vooropgestelde waardering al meteen bereikt.
De netto schuld bedraagt €2 mrd, wat de ondernemingswaarde op €48 mrd brengt. UMG realiseerde vorig jaar een omzet van €7,43 mrd waarvan €5 mrd uit streaming. De aangepaste bruto bedrijfswinst of ebitda kwam uit op €1,49 mrd.
Aandeel Universal Music Group start met ‘houden’
Ik reken voor dit jaar op een omzet van €8,2 mrd (+10%) en een ebitda van €1,79 mrd (+20%). Dit betekent dat de ondernemingswaarde tegenover de verwachte omzet en ebitda respectievelijk 5,8 en 26,8 bedraagt. Warner Music noteert tegen 4,8 keer de verwachte omzet en minder dan 24 keer de ebitda. Op basis van deze cijfers acht ik UMG momenteel correct gewaardeerd en ga ik tegen de huidige koers van het aandeel UMG niet verder dan een houdadvies.
Bolloré en Tencent grote winnaars
Vivendi wordt gecontroleerd door de Franse mediamagnaat Vincent Bolloré die 18% van de aandelen in UMG bezit. De waarde van dit belang bedroeg aan de referentieprijs voor de introductie €6 mrd maar is intussen opgelopen naar €8 mrd. Ook Tencent Holdings, een grote speler in de Chinese streamingmarkt, doet een uitstekende zaak. Tencent betaalde €35 mrd voor een belang van 20% in UMG.
Het hedge fonds Pershing Square Holdings van Bill Ackman houdt 10% in UMG aan. Vivendi wilde met de afsplitsing de holdingkorting verminderen. UMG is op eigen benen namelijk meer waard dan als onderdeel van een mediaconcern. Vivendi houdt zelf nog een belang van 10,13% in UMG over. De groep is verder nog eigenaar van Canal+ (betaaltelevisie) en Havas (reclame) en bezit participaties in onder meer Telecom Italia, Mediaset en Lagardère.
Jaarcijfers in € mrd | 2018 | 2019 | 2020 |
Omzet | 6,02 | 7,16 | 7,43 |
Bedrijfsresultaat (ebit) | 0,82 | 1,04 | 1,23 |
Nettoresultaat | 0,9 | 0,98 | 1,37 |