Beleggers Belangen Live

Dimensional | Wacht met IPO’s

Christian Slagter-Koster

Een beursgang trekt vaak de aandacht van het grote publiek maar de meeste IPO’s (Initial Public Offering) renderen volgens Dimensional in hun eerste jaar gemiddeld slechter dan dan de markt.

Dimensional concludeert uit een onderzoek naar 6362 Amerikaanse beursintroducties die tussen 1991 en 2018 plaatsvonden dat IPO’s gemiddeld ondermaats presteerden ten opzichte van de markt. Hiervoor stelden zij een hypothetische, naar marktkapitalisatie gewogen portefeuille van bestaande IPO’s samen.

Het rendement over de eerste twaalf maanden na de IPO werd vergeleken met die van de Russell 2000 en 3000 index. IPO’s genereerden een jaarlijks samengesteld rendement van 6,93%, terwijl de Russell 2000 in dezelfde periode een rendement behaalde van 9,02%, tegen 9,13% voor de Russell 3000.

Toegang tot rendementen beursgang

Dimensional wijst erop dat IPO’s minder goed presteerden dan de markt, doordat het veelal om kleine aandelen met een lage winstgevendheid en hoge investeringen ging. Uit onderzoek blijkt verder dat de initiële handelsprijzen vaak hoger liggen dan de introductieprijs van de IPO. Om toegang te krijgen tot deze rendementen op de eerste handelsdag is echter een toewijzing van de begeleidende financiële instellingen vereist.

Onderzoek toont aan dat IPO’s met slechte rendementen op de eerste handelsdag over het algemeen eenvoudig te verkrijgen zijn, terwijl die met goede rendementen gewoonlijk voorbehouden zijn aan bepaalde cliënten van de begeleidende financiële instellingen.

Een jaar na de IPO

Beleggers die overwegen te beleggen in een beursgang moeten zich ook bewust zijn van andere zaken die na de emissie plaatsvinden, zoals het aflopen van lock-up periodes voor direct betrokkenen van het bedrijf. Dimensional adviseert beleggers daarom om pas een jaar na de beursgang te beleggen in Amerikaanse aandelen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert