Beleggers Belangen Live

Volkswagen verhoogt margedoelstelling

Jeroen Boogaard

De overschakeling naar elektrische auto’s komt bij Volkswagen de komende jaren in een stroomversnelling. Mede door schaalvoordelen en kostenbesparingen moet dit hogere winstmarges opleveren.

Het business model van Volkswagen ondergaat dit decennium een complete transformatie, zo blijkt uit het toekomstbeeld dat het bedrijf schetste bij de presentatie van de nieuwe strategie voor 2030. De markt voor auto’s met traditionele verbrandingsmotoren zal de komende tien jaar met 20% krimpen en komt daarmee in 2030 op gelijke hoogte met de elektrische automarkt. Tegen die tijd bestaat de helft van het modellengamma van Volkswagen uit stekkerwagens.

Verder denkt het concern dat autonoom rijden zich ontwikkelt tot een massamarkt, waarbij meer mensen een auto als dienst afnemen. De markt voor ‘Mobility as a Service’ neemt toe van minder dan $10 mrd vandaag naar meer dan $100 mrd, onder meer gedreven door het gebruik van robo-taxi’s.

Sterk eerste halfjaar

Volkswagen wil in deze nieuwe markten een leidende rol spelen en blijft grote bedragen investeren in e-auto’s, software en digitalisering. Voor de financiering daarvan is het belangrijk dat de cashflow uit brandstofauto’s op niveau blijft, mede door kostenbesparingen. Het gebruik van standaardplatforms voor diverse e-modellen moet synergievoordelen opleveren.

Uiteindelijk zal de winstgevendheid toenemen, ook omdat de toegevoegde waarde in elektrische auto’s groter is. Over twee tot drie jaar is het margeverschil tussen traditionele en e-auto’s al overbrugd. In 2025 moet de operationele marge uitkomen op 8-9%, tegen de oude doelstelling van 7-8%.

 Dit jaar komt de marge naar verwachting uit op 5,5-7%. Dat zal eerder 7% worden. Een opleving van de autoverkopen na de coronacrisis leverde Volkswagen in het eerste halfjaar een erg hoge omzet en winst op. Het operationele resultaat kwam uit op circa €11 mrd, veel hoger dan verwacht. Wel waarschuwde het bedrijf dat de negatieve impact van het chiptekort verschoven is naar de tweede jaarhelft. De hogere margedoelstelling onderstreept het vertrouwen van Volkswagen in een succesvolle transformatie naar producent van stekkerauto’s. Bij een k/w van 7 blijft het aandeel koopwaardig.

*Auteur heeft een positie in Volkswagen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jeroen Boogaard

Jeroen Boogaard

Expert

Jeroen Boogaard (1973) schrijft sinds 2011 voor Beleggers Belangen. Sinds 2010 is hij actief als zelfstandig financieel journalist, daarvoor werkte hij twaalf jaar bij een beleggingsmagazine als analist en later als adjunct-hoofdredacteur. Zijn specialisaties zijn vastgoed, Exchange Traded Funds (ETF's) en Nederlandse small- en midcaps.

Meer artikelen van deze expert