Beleggers Belangen Live

Heineken werkt aan groei

Bierbrouwer Heineken zit in de hoek waar de klappen vallen, maar laat zich niet ontmoedigen. Het bedrijf breidt zelfs uit.

Corona treft alle bedrijven die met reizen en toerisme te maken hebben, dus ook Heineken. Bovendien zijn er lockdowns in de horeca en hebben in enkele landen de bierbrouwerijen op last van de overheid tijdelijk de deuren moeten sluiten.

Bij Heineken vertaalde een en ander zich na negen maanden in een autonome omzetdaling, in hectoliters gemeten, van 8,1%. Na een halfjaar was de procentuele daling nog 15,5%. Het derde kwartaal bracht dus herstel, zij het dat er nog wel sprake was van een daling van 2,1%. Maar in dit derde kwartaal doken al wel weer de eerste groeicijfers op, met name op het Amerikaanse continent (Brazilië en de VS) en bij het Heineken-premiummerk ook in Azië/Pacific (China en Zuid-Korea). Het ‘huismerk’ kon daardoor ook een autonome kwartaalgroei van 7,1% rapporteren, waardoor het na negen maanden 1% meer aan hectoliters omzette. Door de lockdowns stagneerden de bierverkopen via de horeca (on-trade) en stegen de verkopen via winkels (off-trade).

Lockdowns

Naast de volumecijfers meldde Heineken dat de nettowinst over de eerste negen maanden was gedaald van €1667 mln naar €396 mln. In het vierde kwartaal zullen nieuwe lockdowns tot verdere winstdaling leiden. Heineken heeft daarom aangekondigd personeel in de regionale kantoren en op het hoofdkantoor te zullen ontslaan.

Tegelijkertijd zijn echter de groeiperspectieven vergroot. Het bedrijf is in het derde kwartaal een proef in Nieuw-Zeeland, Mexico en de VS  gestart met de verkoop van ‘hard seltzers’, koolzuurhoudende dranken in verschillende varianten: sodawater met een smaakje, of een drank gemaakt met gefermenteerde suiker in plaats van met gerst. Deze dranken winnen aan populariteit, soms omdat zij minder calorieën bevatten dan andere alcoholische dranken en soms omdat zij nieuw zijn zodat gebruikers zich ermee kunnen onderscheiden van andere generaties drinkers.

Heineken blijft op verkopen

Verder heeft Heineken in Australië van Asahi Group twee biermerken (Stella Artois en Beck’s) en drie cidermerken overgenomen uit de voormalige boedel van AB InBev. Er is dus toekomstperspectief, maar door corona nu nog even niet. Het blijft bij een k/w van 38 dan ook ‘verkopen’.

Negenmaandscijfers
In mln hectoliter 2020 2019
Alle biermerken 165,4 180,3
Heineken 31,0 30,6
Nettowinst (in € mln) 396 1667

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert