Updates

Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Galapagos

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
houden
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Goldman Sachs

Advies
houden
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
houden
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
houden
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fagron

Advies
kopen

Updates

Aandelen Internationaal

Microsoft

Advies
verkopen
Aandelen Nederland

BAM

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Heijmans

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Galapagos

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Euronext

Advies
houden
Aandelen Nederland

Arcadis

Advies
kopen
Aandelen Nederland

AkzoNobel

Advies
kopen
Aandelen Internationaal

Goldman Sachs

Advies
houden
Aandelen Nederland

Basic-Fit

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fugro º

Advies
houden
Aandelen Internationaal

JPMorgan Chase

Advies
houden
Aandelen Nederland

ABN Amro

Advies
houden
Aandelen Nederland

ING

Advies
houden
Aandelen Nederland

ASR

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Aegon

Advies
kopen
Aandelen Nederland

NN Group

Advies
kopen
Aandelen Nederland

Fagron

Advies
kopen
Lezersvragen Peter Schutte, 11 sep 2020 09:00

Olierederijen | Hoe kijkt u aan tegen de lage koersen?

0 0 Leestijd ongeveer

Eind vorig jaar heb ik een positief stuk geschreven over de grote olierederijen als Euronav (Brussel), DHT Holdings (NYSE) en Frontline (NYSE).

Vrijwel alle seinen (IMO 2020 en schaliegaswinning) stonden op groen voor een gunstigere vraag/aanbodverhouding van schepen. Dit leidt tot hogere vrachttarieven en daarmee hogere winsten en dividenden. Het koersverloop van de verschillende rederijen laat echter een achtbaanpatroon zien. Begin januari piekten de koersen om vervolgens terug te vallen. In april volgde wederom een piek.

De coronacrisis drukte weliswaar de olievraag maar zorgde wel voor meer opslagbehoefte, waar de schepen voor gebruikt werden. Dit zorgde voor zeer hoge tarieven, maar dit bleek helaas van korte duur omdat het aanbod van olie zich snel aan de lagere vraag aanpaste. Hierop daalden de koersen van de olierederijen weer flink.

Advies naar houden

Spelers als Euronav hebben inmiddels wel hoge dividenden uitgekeerd en het bedrijf koopt eigen aandelen in. Op deze lage koersen adviseer ik zeker niet te verkopen. Gezien het grillige koerspatroon lijkt het me echter ook niet verstandig posities in deze sector uit te breiden. Het advies wordt houden.

Alert

Selecteer de onderwerpen waarover u een Beleggers Belangen alert wilt ontvangen. Uw selectie wordt direct bewaard en kunt u op ieder moment zelf aanpassen.