Beleggers Belangen Live

Netflix | Analisten verdeeld

Christian Slagter-Koster

Mede als gevolg van lockdowns en waarschuwingen van overheden om vooral thuis te blijven, verwelkomde Netflix over het tweede kwartaal 10,1 miljoen nieuwe betalende abonnees.

Over het eerste halfjaar voegde Netflix zodoende 26 miljoen betalende abonnees toe. De omzet over het tweede kwartaal steeg op jaarbasis van $4,92 mrd naar $6,15 mrd en de winst per aandeel verbeterde over dezelfde periode van $0,60 naar $1,59.

Voor het derde kwartaal verwacht het bedrijf echter een toename van 2,5 miljoen abonnees, waar dat over dezelfde periode een jaar eerder nog 6,8 miljoen was. De omzet komt over deze periode uit op $6,33 mrd en de winst per aandeel op $2,09.

Marktpositie Netflix

De presentatie leidde tot wisselende analistenreacties. Zo denkt J.P.Morgan dat Netflix ondanks de groeivertraging zijn dominante marktpositie moet kunnen vasthouden. De Amerikaanse zakenbank blijft van mening dat Netflix nog altijd een van de grootste aanjagers is van de voortdurende verstoring van lineaire tv, en dat het bedrijf hier ook bij uitstek de vruchten van plukt. J.P.Morgan handhaaft het koopadvies en verhoogt het koersdoel van $525 naar $625.

Aan de andere kant staat Credit Suisse. De Zwitserse zakenbank stelt dat Netflix met zijn sterke videoaanbod geprofiteerd heeft van de coronacrisis, maar vreest dat de abonneegroei sterk zal afnemen. Credit Suisse heeft zijn verwachting voor de abonneegroei over 2020 verlaagd met 5,9 miljoen tot 32,9 miljoen en voor 2021 met 1,2 miljoen tot 28,3 miljoen.

De taxatie voor de winst per aandeel over deze jaren is verlaagd met respectievelijk $0,15 en $0,21 tot $6,07 en $8,82. Credit Suisse heeft als gevolg daarvan het koopadvies verlaagd naar een houdadvies en het koersdoel bijgesteld van $550 naar $525.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert