Beleggers Belangen Live

Deze maaltijdbezorger profiteert van het coronavirus

Grocery store delivey man wearing orange polo-shirt delivering food to a woman at home

De coronapandemie heeft vele restaurants in zware problemen gebracht doordat ze gedwongen de deuren hebben moeten sluiten. Mijn tip van de week is een maaltijdbezorger die niet afhankelijk is van restaurants.

Het Duitse HelloFresh bezorgt op abonnementsbasis maaltijdpakketten aan huis. Het bedrijf levert dozen met verse ingrediënten die de klant aan de hand van een recept zelf kan bereiden. HelloFresh koopt de basisproducten uit de pakketten zelf in, zoals ook een supermarkt of een groenteman doet. Bij die activiteiten bestaan in deze crisistijd weinig hindernissen. En het concept slaat aan, want er hoeft niet gewinkeld te worden en de maaltijden zijn gezond.

Dit businessmodel biedt voordelen in de huidige crisis. De meeste maaltijdbezorgers zijn afhankelijk van restaurants, maar die zijn nu veelal gesloten om de verspreiding van het coronavirus in te dammen – hoewel sommige nog wel proberen om via bezorging wat geld te verdienen.

Schaaleffecten

HelloFresh werd opgericht in 2011 en is momenteel actief in twaalf landen, waaronder de Verenigde Staten, Canada, Australië, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Zweden en Nederland. Het bedrijf heeft bijna 3 miljoen klanten. Was de omzet in 2016 nog €600 mln, in 2019 was deze verdrievoudigd naar €1,8 mrd. Het nettoverlies per aandeel bedroeg in 2016 nog €0,51, maar in 2019 was dit teruggelopen tot €0,06. Vorig jaar tekende HelloFresh ook voor het eerst een positief autonoom operationeel resultaat op. Het bedrijf profiteert geleidelijk van schaaleffecten, waardoor de marges stijgen.

Op 31 maart meldde HelloFresh verwachtingen voor het eerste kwartaal. Het bedrijf lijkt sterk te profiteren van de coronacrisis, want de omzetverwachting bedroeg €685-710 mln, waar analisten hadden gerekend op €553 mln. Voor het autonoom operationeel resultaat sprak het bedrijf een verwachting uit van €55-75 mln, tegenover een analistenprognose van €5,7 mln.

HelloFresh zal volgens mij ook in het tweede kwartaal boven verwachting presteren. Dat zou zich kunnen vertalen in een nettojaarwinst per aandeel van €0,60 tot €0,80. Dit levert bij een koers van €30,00 dan voor 2020 een k/w op van respectievelijk 50 en 37,5. Dat is een forse waardering, die echter gezien de groei acceptabel is. Ik geef een koopadvies.

KERNGEGEVENS
Fondscode (ISIN) DE000A161408
Beurs Frankfurt
Hoogste koers 12 mnd €32,94
Laagste koers 12 mnd €7,88
Beurswaarde €4,5 mrd
K/w 2020 37,5 à 50
Dividendrendement

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert