Beleggers Belangen Live

Lezersvraag: is een belegging in lithium nog aantrekkelijk?

Two rechargeable Li-ion batteries on white background
Jeff Thijssen
Jeff Thijssen Expert

De komende jaren zal de groei van het aantal elektrische auto’s flink toenemen. Het Europees Parlement heeft namelijk besloten dat de CO2-uitstoot van nieuwe auto’s voor 2030 met 40% omlaag moet.

Daarnaast moeten de fabrikanten ervoor zorgen dat het marktaandeel van elektrische auto’s flink gaat toenemen. In de praktijk betekent de omschakeling van diesel en benzine naar elektriciteit dat de vraag naar batterijen zal toenemen. Voor het maken van deze batterijen zijn grondstoffen nodig. Lithium en kobalt zijn de twee belangrijkste. Een belegger kan hierop inspelen door te beleggen in producenten van lithium of makers van batterijen.

Vraag naar lithium via AMG

Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar AMG, een producent van lithium. Zij kunnen namelijk direct profiteren als er schaarste ontstaat. AMG is de enige speler in Europa met een eigen lithiummijn. Daarnaast heeft het bedrijf eind 2019 stappen ondernomen om een lithiumverwerkingfabriek op te zetten in Duitsland.

Ik verwacht dat afnemers in de rij zullen staan. Onlangs zei de ceo van AMG nog dat de wereldwijde vraag naar lithium in 2025 tussen de 750.000 en 1.000.000 ton zal liggen, terwijl de huidige wereldwijde productie rond de 250.000 ton ligt.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jeff Thijssen

Jeff Thijssen

Expert

Jeff Thijssen (1982) werkt sinds 2019 bij Beleggers Belangen. In 2008 behaalde hij zijn Bachelor Business Administration aan de Hogeschool van Amsterdam. Na zijn studie werkte hij in diverse functies bij de Nederlandsche Bank, ING, Binck Bank en TradersOnly. Jeff is een ervaren beurshandelaar die zich bij broker TradersOnly heeft gespecialiseerd in de optiematerie. Bij Beleggers Belangen schrijft hij over de ontwikkelingen op de financiële markten en volgt hij de aandelen uit de sector Industrie.

Meer artikelen van deze expert