Beleggers Belangen Live

Ziet u kansen voor scheepvaartaandelen vanwege de nieuwe internationale wetgeving?

container ship in import,export port against beautiful morning light of loading ship yard use for freight and cargo shipping vessel transport
Peter Schutte
Peter Schutte Expert

Vanaf 2020 moeten internationale zeeschepen voldoen aan de regels van de International Maritime Organization (IMO), een agentschap van de Verenigde Naties dat toeziet op veiligheid en milieuvriendelijkheid van de scheepvaart.

In de eerste fase moet de uitstoot van zwaveloxides omlaag. Dit kan door de uitlaatgassen via zogeheten scrubbers te laten zuiveren. Ook zwavelarme brandstof is mogelijk.

Stijging vrachttarieven

Bij beide oplossingen worden schepen tijdelijk dan wel permanent uit de vaart genomen, terwijl het aanbod van nieuwe schepen toch al flink is gedaald, door de lage tarieven in de afgelopen jaren. Minder aanbod van schepen zorgt voor hogere tarieven.

Een andere reden om stijgende tarieven te verwachten, is dat de Verenigde Staten door hun productie van schalieolie en schaliegas steeds meer exporteur van brandstoffen worden, terwijl Azië steeds meer in zal voeren. Hierdoor ontstaan langere vaarroutes. Rederijen als Euronav (Brussel), DHT Holdings (NYSE), Frontline (NYSE) en het Zweedse Concordia Maritime (Stockholm) zullen daar wel bij varen.

De koersen zijn al flink gestegen, maar kunnen mogelijk nog hoger. Spreid de risico’s over meerdere rederijen, is mijn advies.

De auteur heeft een positie in Euronav.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Peter Schutte

Peter Schutte

Expert

Peter Schutte (1969), econoom met afstudeerrichting monetaire economie, is sinds 1996 werkzaam in de financiële journalistiek. In deze hoedanigheid heeft hij zich altijd beziggehouden met het geven van aandelenadviezen. Sinds 2011 werkt hij op freelancebasis voor Beleggers Belangen, waarvoor hij actief bedrijven in de transport- en logistieke sector volgt. Peter is verder gespecialiseerd in Nederlandse small- en midcaps, waarvan hij regelmatig bestuurders interviewt. Daarnaast schrijft hij over macro-economische en monetaire ontwikkelingen. Peter is zelf een actief belegger, iets wat hij als een voorwaarde beschouwt voor het geven van goede beleggingsadviezen. Ook in zijn eigen beleggingen legt hij de nadruk op Nederlandse small- en midcaps.

Meer artikelen van deze expert