Beleggers Belangen Live

Zes alarmsignalen voor dreigend onheil

Ivan Snurer
Ivan Snurer Expert

Veel beleggers hebben geen strak verkoopplan. Ze nemen winst of maken geld vrij om een aandeel met een beter perspectief te kopen. De vraag wanneer je aandelen moet verkopen is net zo belangrijk als de vraag wat u koopt.

Of u met aandelen winst maakt, hangt af van de prijs die u ervoor betaalt en van de prijs bij verkoop. Over het kopen van interessante aandelen zijn boeken vol geschreven, maar daarin is het onderwerp verkopen vaak onderbelicht. Hierdoor ontstaat bij de lezers al snel de indruk dat de regels voor verkoop dezelfde zijn als bij aankoop.

Afhankelijk van het soort belegger dat u bent, verschillen echter de regels. Fundamentele beleggers baseren hun aankoopbeslissingen primair op economische ontwikkelingen. Technisch georiënteerde beleggers laten zich eerder leiden door de ontwikkeling van beurskoersen.

Wanneer je aandelen moet verkopen

Het herkennen van het juiste verkoopmoment is geen sinecure, maar een zestal fundamentele ontwikkelingen kan daarbij helpen. De zes alarmsignalen voor dreigend onheil zijn:

  1. Debiteurensaldo: als de openstaande rekeningen oplopen, kan dit een vingerwijzing zijn dat het bedrijf voor geleverde diensten alsmaar later, of helemaal niet betaald wordt. Het debiteurensaldo volgt normaliter de groeivoet van de omzet.
  2. Dividendpolitiek: het dividend is het winstdeel van de aandeelhouder. Als bedrijven hun dividend korten of tijdelijk opschorten, moet u zichzelf serieuze vragen stellen.
  3. Omzetgroei: bedrijven zonder omzet maken alleen maar kosten. Ze maken per definitie verlies. Als de omzet stagneert, zien bedrijven hun beurskoers kelderen, tenzij ze concrete maatregelen presenteren.
  4. Sleutelfiguren: elk bedrijf ondervindt hinder als de algemeen of financieel directeur, of het hoofd van R&D opstapt. In het bijzonder als dit plotsklaps gebeurt. Vaak is het een teken dat er een machtsstrijd is binnen het bedrijf.
  5. Voorraden: de logica gebiedt dat bedrijfsvoorraden zich spiegelen aan de omzetgroei. Als de voorraden sneller stijgen, wijst dit op een afzetprobleem. Hoewel hiervoor beproefde remedies bestaan, is geen enkele zaligmakend.
  6. Winst- en omzetprognoses: bedrijven publiceren tegenvallende resultaten. Bij eenmalige teleurstellingen zijn beleggers vaak vergevensgezind. Twee kort opeenvolgende tegenvallers straffen ze genadeloos af. De markt is niet zo vriendelijk voor bedrijven die hun groei niet kunnen handhaven.

Het scherp in de gaten houden van bedrijven is niet alleen een specialiteit op zich, maar ook een dagtaak als u meerdere aandelen in bezit hebt. Dat blijkt ook voor fondsbeheerders te veel gevraagd. Uit empirisch onderzoek komt naar voren dat zij net zo min een duidelijke exit-strategie hebben als particulieren. Zij verkopen aandelen vaak als de koers 50% van richting is veranderd of na een opvallende gebeurtenis. Dus na een halvering dan wel verdubbeling van de koers, of na een belangrijk nieuwsfeit.

Winst nemen

Omdat particuliere beleggers vaak geen strak verkoopplan hebben, wordt hen verteld dat ze aandelen na een stijging of daling van 20-25% beter kunnen verkopen. Dit onder het motto: verliezen moet je afkappen. Bovendien kunnen aandelen na een dergelijke stijging vaak een pauze inlassen, en soms ook zonder duidelijke aanleiding dalen.

Als aandelen zonder zichtbare reden dalen, is dit vaak een teken aan de wand. Het duidt erop dat het vertrouwen van beleggers fragiel is. De koersontwikkeling van aandelen weerspiegelt immers de toekomstverwachting van de markt.

Beleggers die aandelen kopen voor de langere termijn, houden vaak het 200-daags voortschrijdend gemiddelde nauwlettend in het oog. Als de koers eronder zakt, dan zijn verdere koersdalingen niet uitgesloten. Punt is wel dat het vaak te lang duurt vooraleer de koers onder zijn 200-daags gemiddelde zakt. Vaak blijft hierdoor weinig van de opgebouwde winst over.

Beleggers die kort op de bal spelen, kijken eerder naar het 10-daags gemiddelde. Over het algemeen geeft dat weliswaar meer valse verkoopsignalen dan bijvoorbeeld het 50-daags gemiddelde, maar toch is het gebruik nuttig om te bepalen wanneer u winst kunt nemen of als u op korte termijn uw aandelen moet verkopen. En wie bang is voor een crash, moet het 50-daags gemiddelde in de gaten houden: de aandelenmarkten crashen sneller als zij daar onder noteren.

winst

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Ivan Snurer

Ivan Snurer

Expert

Ivan Snurer (1965) studeerde in Brussel autotechnieken aan de Hogeschool voor Wetenschap en Kunst. Bij Volvo Cars was hij als productingenieur en later als kwaliteitsingenieur nauw betrokken bij de ontwikkeling en de assemblage van de Volvo 400-reeks in Born. Via een omweg in de Europese nucleaire industrie kwam hij medio jaren negentig terecht in de financiële wereld, nadat hij aan Nyenrode Business Universiteit zijn MBA-titel had behaald en zich aan de Erasmus Universiteit Rotterdam had verdiept in quantitative finance. Snurer publiceert sinds eind jaren negentig met enige regelmaat in de Belgische en Nederlandse financiële pers en schrijft sinds 2002 voor Beleggers Belangen. Hij is directeur van Quantalytica, een onafhankelijk adviesbureau dat onderzoek verricht naar de efficiëntie van beleggingsstrategieën en selectiemethodieken.

Meer artikelen van deze expert