Waar veel media zoekende zijn bij een overgang van gedrukte naar digitale publicaties, heeft het Duitse Axel Springer het grootste deel van die omslag al gerealiseerd. Maar liefs 81% van het autonome operationeel resultaat (ebitda) komt van digitale activiteiten.
De uitgever kent drie hoofdactiviteiten: advertenties (classified media), nieuwsmedia en marketing media. Bij de eerste moet gedacht worden aan banen- huizen- en autosites. Bij de tweede gaat het om allerlei digitale bijlages bij de kranten zoals over computers, voetbal, reizen, muziek en voor vrouwen en zakenmensen.
Digitaal
De digitale activiteiten waren in 2018 na negen maanden met 9 procentpunt gestegen naar 69% en ze leveren dus 81% op. De ebitda-stijging van Axel Springer was in die periode met 6,7%, waarbij classified media de grootste bijdrage leverden. De nettowinst per aandeelverwachting voor heel 2018 werd verhoogd van 1-5% naar 5%. Voor het lopende jaar verwachten de analisten een groei van 10%.
Axel Springer | |
Fondscode (ISIN) | DE0005501357 |
Beurs | Frankfurt |
Beurswaarde | €5,5 mrd |
K/w 2018 (t) | 18,1 |
Hoogste koers 12 mnd | €74,40 |
Laagste koers 12 mnd | €48,34 |
Dividendrendement | 3,91% |
Jaaromzet | €3,6 mrd |
Nettowinst | €378 mln |