Beleggers Belangen Live

Heineken verrast met sterke afzetgroei

De derdekwartaalomzetcijfers in hectoliters van Heineken waren goed. De financiële markten hadden een autonome groei van 4,3% verwacht, het werd 4,6%. Daarmee staat de bierbrouwer voor heel 2018 op 4,5%.

Regionale verdeling van de omzet

Het Amerikaanse continent kende met 8,1% over het derde kwartaal de hoogste groei. Die toename kwam van buiten de VS, want daar was de groei matig. Azië Pacific steeg met 4,8% ook bovengemiddeld. Dat kwam vooral door Vietnam en Indonesië. In Europa profiteerde Heineken weliswaar van het mooie zomerweer, maar dat gebeurde dan toch vooral in Nederland een Frankrijk. Elders in Europa was het weer kennelijk slechter, want de autonome omzetgroei voor de hele regio kwam uit op 2,2%.

Verwachtingen

De brouwer wil vooral groeien in de opkomende landen omdat daar de vraag naar bier nog sterk stijgt. Die groei zou dan vooral bereikt moeten worden met premiummerken zoals het Heinekenmerk zelf. Dat lukt goed. Het merk Heineken groeide in het derde kwartaal autonoom met 9,2%. De bierbrouwer handhaafde de verwachtingen voor heel 2018. Die komen neer op autonome omzetstijging bij een licht dalende marge. De margedaling wordt vooral veroorzaakt door sterke groei in Brazilië met een niet-premiummerk en door wisselkoersen.

Advies

Er werd, ten slotte, ook een nettowinstgroei over de afgelopen negen maanden gemeld van 8,1%, naar €1,6 mrd. Bij een k/w van 19,2 en gezien de groeiperspectieven, handhaaf ik het koopadvies.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert