Beleggers Belangen Live

Hebben Europese beleggers een verkeerd beeld van Afrika?

Christian Slagter-Koster

NN Investment Partners (NN IP) ziet kansen voor zogenoemde frontiermarkten. Dit zijn landen die worden gezien als de nieuwe generatie opkomende markten, ofwel landen in een vroeg stadium van ontwikkeling.

Door de recente onrust zijn de waarderingen van deze markten gedaald en blijft NN IP gezien de risico’s op korte termijn voorzichtig. Op middellange termijn blijft het beeld volgens hen niettemin gunstig. De verwachting is dat ruim een derde van de frontiermarkten in de komende drie jaar met meer dan 5% zal groeien. NN IP is zeer positief over frontiermarkten als geheel, maar in het bijzonder over een aantal Afrikaanse landen.

Kansen

Een van de kansen die NN IP ziet is Ghana. Door de herwaardering in het tweede kwartaal zijn Ghanese obligaties weer aantrekkelijk geworden, terwijl het land politiek stabiel is en kan vertrouwen op een gediversifieerde, vooral op grondstoffen gebaseerde export. Daarnaast heeft de nieuwe regering hervormingen doorgevoerd in de overheidsfinanciën. De huidige regering wil graag een einde maken aan de exorbitante overheidsuitgaven die in het verleden rond verkiezingen werden gedaan. Volgens NN IP ligt Ghana op koers om tot 2023 op jaarbasis een gemiddelde bbp-groei te realiseren van 5,5%. Het land profiteert daarnaast van een IMF-programma, waarbij het fonds optreedt als ontwikkelingspartner.

Egypte

Ook in Egypte ziet NN IP macro-economische verbeteringen dankzij economische hervormingen en maatregelen van de overheid. Subsidies zijn verlaagd en de btw verhoogd, om zo de begroting en de balans van het land te stabiliseren. Daarnaast werd de lokale munt gedevalueerd, waardoor het concurrentievermogen toenam. Verder krijgt Egypte IMF-steun ter waarde van $12 mrd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert