Beleggers Belangen Live

Sterke omzetgroei bij Heineken

Heineken wist veel meer bier te verkopen, maar moest daar inspanningen voor doen die op de korte termijn tot margedaling leidden. Wij zien dat echter als investeringen in de toekomst.

De halfjaarcijfers van Heineken werden gekenmerkt door extremen. In positieve zin ging het om de omzet, in negatieve zin om de operationele marge.

Omzet

De omzetgroei was zonder meer sterk. De hoeveelheid verkocht bier steeg autonoom met 4,5%, wat leidde tot een autonome omzetstijging van 5,6% (prijsstijging was dus goed voor 1,1 procentpunt). Heineken verkocht voor €10,8 mrd aan bier. Dat was in de eerste helft van 2017 nog €10,3 mrd. De grootste autonome omzetstijging werd gerealiseerd in Afrika/Midden-Oosten/ Oost-Europa (+12,2%) en de kleinste in Europa (+1,1%). De problemen in Europa en de VS bleven bestaan – gedaalde verkochte hoeveelheden – maar er werd dus meer dan voldoende compensatie gevonden in stijgingen elders. Zoals voor de VS in Brazilië, Mexico en Haiti.

Operationele marge

Die sterke omzetgroei op het Amerikaanse continent zorgde er ook voor een 8,1% hoger autonoom operationeel resultaat. Toch daalde de gerapporteerde operationele marge voor de regio met maar liefst 183 basispunten, naar 16,6%. De acquisitie van Kirin in Brazilië en de expansie van dat bier drukken de gemiddelde marge flink, onder meer door de gewijzigde productmix. Het bier is bijvoorbeeld geen premiummerk.

Ook in Europa daalde de marge, met 66 basispunten naar 12,9%. De daling werd veroorzaakt door investeringen in e-commerce, hogere logistieke kosten en het verschuiven van uitgaven.
De marge van alle activiteiten tezamen nam af met 118 basispunten. Dat kwam ook door negatieve wisselkoerseffecten; het Kirin-effect bedroeg 76 basispunten.

Conclusie

Over heel 2018 zal er margedaling blijven. Aan wisselkoerseffecten valt weinig te doen. De andere oorzaken van de margedaling zijn echter gericht op een verhoging van de omzet en vormen een investering in Heineken’s toekomst.

Die toekomst ziet er goed uit. De nettowinststijging kwam met +9,1% uit op €950 mln. We blijven bij zo’n toename en een k/w van 20,9 bij ‘kopen’.

 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Jaap Barendregt

Jaap Barendregt (1954) werkt sinds 2010 bij Beleggers Belangen. Daarvoor was hij werkzaam bij OPTA als toezichthouder voor Nederlandse telecom, en als financieel analist en redacteur bij effectenbank FBS Bankiers (opgegaan in SNS) en als docent macro-economie en milieu-economie aan de Radboud Universiteit Nijmegen. Bij Beleggers Belangen schrijft Jaap over macro-economische en monetaire ontwikkelingen, obligaties, China en opkomende markten, en bij aandelen over de sectoren Handel (consumenten), Media, Recreatie en Entertainment, Telecommunicatie, Voeding & Drank en Persoonlijke Verzorging (zowel nationaal als internationaal). Jaap is afgestudeerd in de Letteren (sociaal-economische geschiedenis) en in de Economische Wetenschappen en Econometrie (beleidsgerichte economie), beide aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is daar ook als econoom gepromoveerd en heeft talrijke publicaties op het terrein van financieel-monetair-historische onderwerpen op zijn naam staan.

Meer artikelen van deze expert