Beleggers Belangen Live

Air France-KLM is stuurloos

Peter Schutte
Peter Schutte Expert

Een winstwaarschuwing, een vertrekkende topman en daarbovenop nog de Franse staat die haar steun dreigt op te zeggen als er niet snel een loonakkoord komt: Air France-KLM zit in een diepe crisis.

De koers van Air France-KLM stond dit jaar al zwaar onder druk, maar is afgelopen week flink verder gedaald. Aanvankelijk waren beleggers nog blij met het bereikte cao-akkoord met de piloten van KLM. De kwartaalcijfers, de vooruitzichten voor de rest van het jaar en het vertrek van topman Jean-Marc Janaillac zetten hen echter weer met beide benen op de grond.

Het vertrek van Janaillac komt op een zeer ongunstig moment. De Fransman had zijn functie verbonden aan de uitkomst van het overleg met de Franse vakbonden over loonsverhoging. De oplopende stakingskosten zouden funest zijn voor de concurrentiepositie, zo stelde hij. Het Franse personeel ging in meerderheid echter niet akkoord met de voorstellen van het bestuur. Als klap op de vuurpijl dreigt nu de Franse staat, die een aandelenbelang van 17,6% heeft in Air France-KLM, dat ze de luchtvaartmaatschappij bij financiële nood niet te hulp zal schieten.

Winstalarm

De maatschappij leed over de eerste drie maanden van dit jaar een operationeel verlies van €118 mln, tegen een herzien verlies van €33 mln een jaar terug. Deze terugval komt vooral door €75 mln aan stakingskosten. Onderaan de streep prijkt een verlies van €269 mln, tegen een verlies van €143 mln.

Air France-KLM vervoerde 5,2% meer passagiers en wist de bezettingsgraad met 1,7 procentpunt te verhogen. De staking heeft de onderneming echter zware schade toegebracht. De zogeheten unit costs stegen met maar liefst 2,1%, waarvan 1,7 procentpunt direct valt toe te rekenen aan de stakingen. De stakingskosten bij Air France zullen dit jaar oplopen tot minstens €300 mln, een vijfde van het totale operationele resultaat over 2017. Verder zal de kerosinerekening €200 mln hoger uitkomen en is er een verwacht negatief valuta-effect van €100 mln. Hierdoor zal het operationele resultaat dit jaar beduidend lager zal uitkomen dan vorig jaar.

De vraag is nu hoe het verder moet met Air France-KLM. Zonder topman is het bedrijf stuurloos. Wij blijven het fonds een van de zwakste spelers in de sector vinden. Daarom beperken we ons ook na de koersdaling tot een houdadvies. De stakingen en onzekerheid over de toekomst zorgen nu al voor minder zomerboekingen.

Franse staat waarschuwt voor verdwijnen Air France-KLM

De Franse minister van Economische zaken Bruno Le Maire windt er geen doekjes om. Na het afketsen van de loononderhandelingen stelde de minister dat de luchtvaartcombinatie verdwijnt als deze niet snel zijn concurrentiepositie verbetert. Air France-KLM heeft de hoogste kostenbasis in de sector, en is al jaren flink in de kosten aan het snijden. Le Maire vindt de eisen van de vakbonden onrechtvaardig. Hij liet het personeel weten dat de Franse overheid het concern niet overeind zal houden als het de kostenbasis niet aanpast aan die van de concurrentie. De stakingen in Frankrijk zijn ook zeker niet goed voor de toch al zo moeizame verhoudingen tussen de Franse en Nederlandse tak. KLM presteert al jaren beter en deze verschillen worden door alle stakingskosten alleen maar groter.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Peter Schutte

Peter Schutte

Expert

Peter Schutte (1969), econoom met afstudeerrichting monetaire economie, is sinds 1996 werkzaam in de financiële journalistiek. In deze hoedanigheid heeft hij zich altijd beziggehouden met het geven van aandelenadviezen. Sinds 2011 werkt hij op freelancebasis voor Beleggers Belangen, waarvoor hij actief bedrijven in de transport- en logistieke sector volgt. Peter is verder gespecialiseerd in Nederlandse small- en midcaps, waarvan hij regelmatig bestuurders interviewt. Daarnaast schrijft hij over macro-economische en monetaire ontwikkelingen. Peter is zelf een actief belegger, iets wat hij als een voorwaarde beschouwt voor het geven van goede beleggingsadviezen. Ook in zijn eigen beleggingen legt hij de nadruk op Nederlandse small- en midcaps.

Meer artikelen van deze expert