Beleggers Belangen Live

Vier zoete trends voor voedsel- en drankenproducenten

Christian Slagter-Koster

Voedsel- en drankenproducenten moeten volgens Schroders anticiperen op vier factoren om de dalende suikerconsumptie te overleven.

De afgelopen jaren hebben er in de voedsel- en drankenindustrie grote veranderingen plaatsgevonden rondom het gebruik van suiker. Schroders ziet hier drie katalysatoren. Allereerst is er een groeiend bewustzijn bij media, consumenten en regelgevers over de rol van suiker in voeding, in combinatie met nieuwe regels op het gebied van reclame en etikettering. Volgens Schroders heeft dit ertoe geleid dat de volume- en prijsgroei in de voedselsector is gedaald van 5% in 2011 naar minder dan 2% in 2017.

Daarnaast zorgt de toename van obesitas, diabetes en niet-overdraagbare ziektes voor stijgende gezondheidskosten. Mede daarom zijn er sinds 2015 onder meer wereldwijd zeventien nieuwe suikerbelastingen ingevoerd.

Als derde reden wijst Schroders op steeds meer wetenschappelijk onderzoek naar de gevolgen van suikerconsumptie voor de gezondheid. Hierdoor ligt een aantal voedsel- en drankenproducenten al onder een vergrootglas en neemt het aantal rechtszaken tegen hen toe.

Vier trends
Door de veranderde consumentenperceptie over suiker ziet Schroders een viertal trends waarop voedselbedrijven moeten anticiperen om te overleven. Allereerst vragen consumenten om gezondere producten, waar kleine voedselproducenten vaak beter op weten in te spelen. De grotere spelers zullen daarom op fusie- en overnamejacht gaan om in dit segment te groeien. Tegelijkertijd zullen bedrijven die zich hier niet snel genoeg op aanpassen ten prooi vallen aan activistische aandeelhouders. Zo heeft Nestlé onder druk van activistische aandeelhouders zijn strategie aangepast en een aantal kleine overnames gedaan van bedrijven die zich richten op gezondere voeding.

De tweede trend is volgens Schroders dat grote voedsel- en drankenproducenten vanwege de suikerbelasting hun bestaande productaanbod zullen aanpassen. Als de producten echter niet voldoen aan de consumentenverwachtingen zal dit leiden tot imagoschade.

Dit leidt als vanzelf tot de derde trend. De promotie-uitgaven van bedrijven zullen stijgen om hun gezondere alternatieven onder de aandacht te brengen, om op deze manier de dalende verkopen van hun ongezondere producten te compenseren.

Als vierde trend voorziet Schroders meer transparantie vanuit de voedselsector en aandacht voor voedingsdoelstellingen. Op dit moment vindt Schroders de voedselsector op een gemiddelde k/w van 22,3 fors gewaardeerd en zullen zij vooral beleggen in bedrijven die zich goed weten aan te passen aan de uitdagingen die gepaard gaan met de veranderende suikerconsumptie.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert