Beleggers Belangen Live

Tip van de week: focus verleggen

Christian Slagter-Koster

Panasonic heeft zich de afgelopen jaren toegelegd op de auto-industrie, om zo de lage marges op consumentenelektronica te compenseren. Hiervan begint het Japanse bedrijf nu de eerste vruchten te plukken.

Bij de meeste mensen is Panasonic bekend vanwege de consumentenelektronica. De afgelopen jaren heeft het Japanse bedrijf echter de focus verlegd naar batterijen voor elektrisch aangedreven auto’s, geavanceerde elektronische auto-onderdelen en energiebesparende systemen voor in huis. Zo werd in januari 2016 $1,6 mrd geïnvesteerd in Tesla’s Gigafactory waar lithium-ion batterijen worden geproduceerd, en nam het de Spaanse autospiegelfabrikant Ficosa International over. Het bedrijf verwacht dat de omzet gerelateerd aan slimme autotechnologieën in 2019 25% van de totale omzet zal uitmaken.

Panasonic presenteerde eind juli de resultaten over het eerste kwartaal van het fiscale boekjaar 2018, dat eindigde op 30 juni. Het bedrijf zag de omzet op jaarbasis stijgen met 5% (exclusief wisselkoerseffecten 4%) tot ¥1865,3 mrd (€14,3 mrd). Het overgrote deel van de omzet werd gerealiseerd door de divisies Appliances (airconditioners, tv’s) en Automotive & Industrial Systems met ¥683,3 mrd en ¥656,4 mrd. De operationele winst steeg uiteindelijk op jaarbasis met 16,9% tot ¥83,9 mrd (€640 mln) en de nettowinst kwam maar liefst 67% hoger uit op ¥48,8 mrd (€370 mln). Voor heel 2017 rekent Panasonic op een stijging van de operationele winst met 21% tot ¥355 mrd (€2,72 mrd). Dit moet onder meer voortkomen uit de Tesla Model 3, die inmiddels van de productieband loopt en waar Panasonic in juni de batterijproductie voor is begonnen. Daarnaast zal Panasonic wellicht zonnepanelen op het dak van deze auto plaatsen, iets wat ook al wordt gedaan voor Toyota-modellen.
De koers staat bijna 54% hoger dan een jaar geleden. Het aandeel wordt verhandeld op een verwachte koers-winstverhouding van 16,9 en noteerde halverwege 2015 op een voorlopig hoogtepunt van ¥1,831. Wij tippen Panasonic vanwege het groeipotentieel voor de elektrische auto-industrie en de diversificatie van de activiteiten.

Fondscode (ISIN):                                        6752
Beurs                                                              Tokyo
Hoogste koers12 mnd                                  ¥1578,0
Laagste koers 12 mnd                                   ¥925,2
Beurswaarde                                                  ¥3731 mrd
Koers-winstverhouding 2017 (t)               16,9
Dividendrendement (t)-

Lees ook: Tip van de week: voedingsproducent rekent weer op groei

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster

Christian Slagter-Koster (1985) schrijft sinds 2010 voor Beleggers Belangen. Na zijn HBO studie Small Business & Retail Management werkte Christian onder meer voor beleggingsplatformen Analist.nl en Belegger.nl. In 2010 is Christian zijn eigen contentmarketingbureau Slagter Media gestart. Vanuit zijn agrarische achtergrond heeft Christian bovenmatige interesse in beursgenoteerde agrobedrijven en commodities, terwijl vanuit zijn vakgebied de focus ligt op innovatieve technologiebedrijven.

Meer artikelen van deze expert